Využití zprostředkovaného učení ve školní výuce
Mediated Learning experience and its application in school education
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85192Identifiers
Study Information System: 130866
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Gillernová, Ilona
Krejčová, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
30. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Dynamické vyšetření, Feuersteinovo Instrumentální obohacení, kognitivní přístup ke vzdělávání, mladší školní věk, Reuven Feuerstein, rozvoj kognitivních funkcí, strukturální kognitivní modifikovatelnost, základní škola, zkušenost zprostředkovaného učeníKeywords (English)
Dynamic assessment, The Feuerstein Instrumental Enrichment, cognitive education, younger school age, Reuven Feuerstein, development of cognitive functions, structural cognitive modifiability, elementary school, mediated learning experiencePředkládaná disertační práce představuje výsledky výzkumného projektu zaměřeného na využití teorie zkušenosti zprostředkovaného učení ve školní výuce pro kognitivní rozvoj žáků. První kapitola se věnuje přiblížení přístupu ke vzdělávání zaměřeného na proces učení a jeho srovnání s tradičním přístupem zacíleným na obsah učení. Následné části práce se postupně zabývají vybranými teoriemi Reuvena Feuersteina, které jsou důležité pro představení kontextu vzniku jeho další teorie, teorie zkušenosti zprostředkovaného učení. Tato teorie je hlavním tématem teoretické části práce. Kromě její definice a parametrů jsou prezentována konkrétní doporučení pro učitele, jak jejím prostřednictvím mohou u žáků rozvíjet kognitivní schopnosti přímo ve školní výuce. Následně je pozornost věnována také Feuersteinovu celosvětově známému intervenčnímu programu Instrumentální obohacení, který je ve školním prostředí využíván také v České republice. Podstatnou součástí této kapitoly je představení několika výzkumných studií, které se zaměřují na ověření přínosu Feuersteinových přístupů pro kognitivní rozvoj dětí a dospívajících. Závěrem teoretické části práce jsou charakterizovány základní principy dynamické diagnostiky, která je použita v empirické části práce. Výzkumný projekt využil kvantitativní metodologii a byl...
The dissertation thesis presents the results of a research project which focused on the application of mediated learning experience theory to teaching with respect to cognitive development of pupils. The first chapter introduces cognitive education, which concentrates on the process of learning. It also compares this approach with traditional methods aimed at the content of learning. The following parts of the thesis deal with selected theories postulated by Reuven Feuerstein which are important for understanding the context in which his other theory was developed: the theory of mediated learning experience. This theory is the central theme of the theoretical part of the thesis. Apart from its definition and parameters, the thesis presents specific recommendations for teachers about how to develop cognitive functions of their pupils by applying this theory directly in class. Afterwards, attention is paid to Feuerstein's well-known worldwide intervention program called The Feuerstein Instrumental Enrichment. This program is used in the Czech school system, too. The essential part of this chapter introduces a number of studies which focused on the verification of benefits of Feuerstein's approaches to cognitive development in children and adolescents. The last chapter of the theoretical part...