Práce se žákovským portfoliem na 1. stupni ZŠ
Work with pupil's portfolio at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84812Identifikátory
SIS: 174452
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondřičková, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
25. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žák, klíčové kompetence, hodnocení, žákovské portfolioKlíčová slova (anglicky)
pupil, key competencies, evaluation, pupil's portfolioDiplomová práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část je zaměřena na pojetí základního vzdělávání, zejména na oblast klíčových kompetencí. Práce nabízí metody, kterými lze klíčové kompetence u žáků rozvíjet. Hlavní důraz je kladen na pedagogický nástroj rozvíjející klíčové kompetence, tedy na žákovské portfolio. Práce popisuje různé druhy portfolia a jeho význam především při sebehodnocení žáka. Hlavním cílem výzkumné části je zkoumat přínosy práce se žákovským portfoliem a popsat podoby portfolia v různých ročnících prvního stupně základní školy. Tato část je zaměřena především na pojetí práce s portfoliem na dvou různých základních školách. Zařazené rozhovory s učiteli a žáky shromažďují argumenty, proč je dobré s portfoliem pracovat a jaká jsou případná úskalí práce s ním. Ze získaných odpovědí z rozhovorů s učiteli vyplývá, že mezi hlavní přínosy práce se žákovským portfoliem patří možnost shromažďovat práce na jednom místě, vytváření si systému, uchovávání prací na památku, dokládání a dokumentace výsledků žáka. To vše je využitelné zejména při konzultacích s rodiči a žákem.
This Master's thesis is divided into the theoretical and research part. The theoretical part is focused on the concept of primary education, in particular on the area of key competences. The thesis submits methods through which pupil's key competences can be developed. The major focus is placed on the pedagogical device which develops key competences and that is a pupil's portfolio. The thesis describes different types of the portfolio as well as its importance especially in the process of self-assessment of the pupil. The main aim of the research part is to investigate the benefits of using the pupil's portfolio and to describe its forms in different grades at primary school. This part is primarily focused on the concept of working with portfolio at two different primary schools. There are also interviews with teachers and pupils which suggest arguments why working with the portfolio is beneficial and what possible difficulties can occur. Responses which were received from the interviews with teachers show that the main benefits of working with the pupil's portfolio include the possibility of gathering pupil's works at one place, developing some system, storing of works, providing and documenting of pupil's results. All this is can be used especially during consultations with parents and the pupil.