Kvízy, rébusy a další podobné hry jako motivační prostředky v chemii
Quizzes, Puzzles and Other Similar Games as a Tool of Motivation in Chemistry
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84777Identifiers
Study Information System: 83637
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Klečková, Marta
Solárová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
25. 4. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
základní vzdělávání, výuka chemie, oblíbenost chemie, interdisciplinarita, motivace, didaktické hry, učební úlohy, dotazníkové šetření, didaktický testKeywords (English)
lower secondary school education, teaching chemistry, popularity of chemistry, interdisciplinarity, motivation, educational games, educational exercises, questionnaire survey, didactic testDiserta ní práce se zabývá problematikou efektivity využití motiva ních prvk typu rohá ek, k ížovka, dopl ova ka, hádanka, rébus apod. ve výuce chemie na základní škole. Nejprve byla vytvo ena databáze motiva ních úloh. Úlohy jsou ur ené pro procvi ování u iva chemie základní školy v kombinaci s u ivem vždy jednoho dalšího vyu ovacího p edm tu: matematika, fyzika, p írodopis nebo zem pis. Díl í data ze sbírky kombinující u ivo chemie se zem pisem, resp. p írodopisem jsou dostupné na adrese http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/cidlova/index.html, zbývající dv sbírky jsou p ílohou této diserta ní práce. Tyto úlohy byly následn využity pro rok a p l trvající výzkum vlivu jejich využití ve výuce na vztah žák k chemii a na výsledky jejich vzd lávání v chemii na základní škole. Výzkum byl zapo at s celkem 886 žáky 8. ro ník základních škol. Tito žáci vyplnili na za átku 2. pololetí úvodní dotazník zam ený na vztah žák k chemii a sou asn ešili test z u iva chemie, odpovídající svým obsahem jejich stupni vzd lání. P lro ní odstup zahájení experimentu od za átku výuky chemie byl zvolen z toho d vodu, aby si žáci stihli vytvo it vlastní úvodní p edstavu o p edm tu chemie, v etn p sobení jejich konkrétního u itele. Na základ výsledk obou t chto výzkumných nástroj vybráno cca 200 žák pro experiment trvající...
The dissertation deals with the effectiveness of the useof motivational elements like different types of crossword puzzles, riddles, rebuses and word plays etc. in teaching chemistry atlower secondary school. First, the database of motivational problems was created. The tasks (problems) are designed for practicing the curriculum of chemistry at lower secondary school in combination with one of the following subjects - mathematics, physics, biology or geography. Partia collection of problems that combine chemistry curriculum with geography or biology are available at http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/cidlova/index.html. The remaining two collections are attached to this dissertation. These problems were subsequently used in an one and half year research focused on the impact of their use in teaching on the relationship of pupils to chemistry and on the results of their education in chemistry at lower secondary school. The research was initiated with a total of 886 pupils of the 3rd grade of lower secondary school. At the beginnig of the second semester these pupils completed an initial questionnaire focused on their relationship to chemistry. At the same time, the same pupils were also exposed to a test focused on chemistry curriculum corresponding to their level of education. The one-semester...