Vliv Rozsudku D.H. a ostatní proti České republice na změnu školského zákona a školskou praxi
Effect of verdikt D.H. and others against Czech republic on change of educational law and educational practice
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84400Identifiers
Study Information System: 179950
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Trunda, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Romové, sociální znevýhodnění, inkluzivní vzdělávání, rozsudek D.H, opatřeníKeywords (English)
Gypsies, social handicap, inclusive education, verdikt D.H, provisionDiplomová práce se zabývá analytickým zhodnocením judikátu Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a ostatní proti České republice. Cílem je zjistit jakým způsobem tento rozsudek ovlivnil školskou legislativu a vzdělávací praxi. Výzkumné šetření je zaměřené na zjištění plnění závěrů určených Evropským soudem České republice a zmapování dopadů rozsudku do praxe zainteresovaných stran, kterými jsou praktické školy, školská poradenská zařízení a Česká školní inspekce. Výsledkem je ucelený popis kroků, které učinila vláda k odstranění diskriminace romských žáků ve vzdělávání. Na základě zjištěných údajů lze konstatovat, že v následujícím období by nemělo docházet k diskriminačnímu zařazování žáků do praktických škol.
The diploma deals with an analytic evaluation of The European Court of Human Rights adjudication in the matter of D.H. and others versus the Czech Republic. The aim is to ascertain how this verdict has influenced school legislation and the educational practice. The research focuses on discovering whether the Czech Republic has been fulfilling the obligations established by the European Court, and mapping the consequences of the verdict on the practices of the involved parties, which are practical schools, school consultency facilities and the Czech School Inspectorate. The result is a comprehensive description of the steps which the government has made towards eliminating discrimination of Romany pupils in the education system. Based on the foundings, it can be stated that in the upcoming future there should not be any occurences of discrimination of pupils being put to practical schools.