| dc.contributor.advisor | Kitzberger, Jindřich | |
| dc.creator | Ondráková, Helena | |
| dc.date.accessioned | 2017-06-02T12:22:57Z | |
| dc.date.available | 2017-06-02T12:22:57Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/84400 | |
| dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá analytickým zhodnocením judikátu Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a ostatní proti České republice. Cílem je zjistit jakým způsobem tento rozsudek ovlivnil školskou legislativu a vzdělávací praxi. Výzkumné šetření je zaměřené na zjištění plnění závěrů určených Evropským soudem České republice a zmapování dopadů rozsudku do praxe zainteresovaných stran, kterými jsou praktické školy, školská poradenská zařízení a Česká školní inspekce. Výsledkem je ucelený popis kroků, které učinila vláda k odstranění diskriminace romských žáků ve vzdělávání. Na základě zjištěných údajů lze konstatovat, že v následujícím období by nemělo docházet k diskriminačnímu zařazování žáků do praktických škol. | cs_CZ |
| dc.description.abstract | The diploma deals with an analytic evaluation of The European Court of Human Rights adjudication in the matter of D.H. and others versus the Czech Republic. The aim is to ascertain how this verdict has influenced school legislation and the educational practice. The research focuses on discovering whether the Czech Republic has been fulfilling the obligations established by the European Court, and mapping the consequences of the verdict on the practices of the involved parties, which are practical schools, school consultency facilities and the Czech School Inspectorate. The result is a comprehensive description of the steps which the government has made towards eliminating discrimination of Romany pupils in the education system. Based on the foundings, it can be stated that in the upcoming future there should not be any occurences of discrimination of pupils being put to practical schools. | en_US |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| dc.subject | Romové | cs_CZ |
| dc.subject | sociální znevýhodnění | cs_CZ |
| dc.subject | inkluzivní vzdělávání | cs_CZ |
| dc.subject | rozsudek D.H | cs_CZ |
| dc.subject | opatření | cs_CZ |
| dc.subject | Gypsies | en_US |
| dc.subject | social handicap | en_US |
| dc.subject | inclusive education | en_US |
| dc.subject | verdikt D.H | en_US |
| dc.subject | provision | en_US |
| dc.title | Vliv Rozsudku D.H. a ostatní proti České republice na změnu školského zákona a školskou praxi | cs_CZ |
| dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2016 | |
| dcterms.dateAccepted | 2016-09-16 | |
| dc.description.department | Centrum školského managementu | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
| dc.identifier.repId | 179950 | |
| dc.title.translated | Effect of verdikt D.H. and others against Czech republic on change of educational law and educational practice | en_US |
| dc.contributor.referee | Trunda, Jiří | |
| dc.identifier.aleph | 002104354 | |
| thesis.degree.name | Mgr. | |
| thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Management vzdělávání | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Management of Education | en_US |
| thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Specializations in Pedagogy | en_US |
| uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Centrum školského managementu | cs_CZ |
| uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Management vzdělávání | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.en | Management of Education | en_US |
| uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Specializations in Pedagogy | en_US |
| thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Very good | en_US |
| uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá analytickým zhodnocením judikátu Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a ostatní proti České republice. Cílem je zjistit jakým způsobem tento rozsudek ovlivnil školskou legislativu a vzdělávací praxi. Výzkumné šetření je zaměřené na zjištění plnění závěrů určených Evropským soudem České republice a zmapování dopadů rozsudku do praxe zainteresovaných stran, kterými jsou praktické školy, školská poradenská zařízení a Česká školní inspekce. Výsledkem je ucelený popis kroků, které učinila vláda k odstranění diskriminace romských žáků ve vzdělávání. Na základě zjištěných údajů lze konstatovat, že v následujícím období by nemělo docházet k diskriminačnímu zařazování žáků do praktických škol. | cs_CZ |
| uk.abstract.en | The diploma deals with an analytic evaluation of The European Court of Human Rights adjudication in the matter of D.H. and others versus the Czech Republic. The aim is to ascertain how this verdict has influenced school legislation and the educational practice. The research focuses on discovering whether the Czech Republic has been fulfilling the obligations established by the European Court, and mapping the consequences of the verdict on the practices of the involved parties, which are practical schools, school consultency facilities and the Czech School Inspectorate. The result is a comprehensive description of the steps which the government has made towards eliminating discrimination of Romany pupils in the education system. Based on the foundings, it can be stated that in the upcoming future there should not be any occurences of discrimination of pupils being put to practical schools. | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Centrum školského managementu | cs_CZ |
| dc.identifier.lisID | 990021043540106986 | |