Efektivita tréninku kognitivních funkcí pomocí metody Feuersteinova instrumentálního obohacování u osob s Parkinsonovou nemocí
Efficiency of the Cognitive Training Program Feuerstein's Instrumental Enrichment for People with Parkinson's Disease
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84378Identifiers
Study Information System: 145589
Collections
- Kvalifikační práce [17541]
Author
Advisor
Referee
Goldmann, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kognitivní rehabilitace, trénink exekutivních funkcí, Feuersteinovo instrumentální obohacování, kognitivní funkce, exekutivní funkce, Parkinsonova nemocKeywords (English)
cognitive rehabilitation, executive functions training, Feuerstein's Instrumental Enrichment, cognitive function, executive function, Parkinson's diseaseCílem studie bylo zhodnotit efektivitu tréninku Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE) u respondentů s Parkinsonovou nemocí (PN) ve srovnání s jiným typem kognitivního tréninku. Specifickým záměrem studie bylo ověřit, zda existují rozdíly v efektivitě mezi FIE a tréninkem jednotlivých kognitivních domén na kognitivní funkce u respondentů s PN. Do studie byli zařazeni pacienti s PN, kteří absolvovali před začátkem tréninku vyšetření neuropsychologickou baterií pro zjištění úrovně kognitivních funkcí. Na základě demografických charakteristik a celkového skóru v Mattis Dementia Rating Scale-II (DRS-II) byli respondenti (n = 24) náhodně rozděleni do dvou výzkumných skupin. Experimentální skupina (EXP) trénovala metodou FIE v rozsahu tří měsíců jednou týdně, po dobu 60 min. Kontrolní skupině (CON) byl indikován trénink jednotlivých kognitivních domén. Po absolvování kognitivního tréninku byli respondenti opět vyšetřeni za účelem zjištění změn úrovně jednotlivých kognitivních funkcí. Na základě vyšetření byly zjištěny signifikantní rozdíly v první a druhé fázi testování u respondentů EXP (n = 12) v míře aktuální úzkosti (p = 0,024), paměti na nonverbální materiál (p = 0,002), pozornosti, pracovní paměti, psychomotorickém tempu (p = 0,001) a ve vizuospaciálních funkcích (p = 0,01). V CON byly...
The objective of the study was to assess the effectiveness of the Feuerstein's Instrumental Enrichment training (FIE) in respondents with Parkinson's disease (PD) in comparison with another type of cognitive training. The specific aim of the study was to verify whether there were differences between the effectiveness of the FIE and the training of the individual cognitive domains for cognitive functions in respondents with PD. The study included patients with PD who underwent an examination by a neuropsychological battery before the beginning of the training in order to evaluate the level of cognitive functions. Based on the demographic characteristics and the overall score in the Mattis Dementia Rating Scale-II (DRS-II), the respondents (n = 24) were randomly divided into two research groups. The experimental group (EXP) trained using the FIE method for 60 minutes once a week during three months. The control group (CON) trained the individual cognitive domains. After the cognitive training the respondents were examined again in order to detect changes of the level of each one of the cognitive functions. The examination revealed significant differences in the first and the second phases of testing in the EXP respondents (n = 12) in the level of current anxiety (p = 0.024), memory for non-verbal...