Show simple item record

Efficiency of the Cognitive Training Program Feuerstein's Instrumental Enrichment for People with Parkinson's Disease
dc.contributor.advisorSoukupová, Tereza
dc.creatorMalíková, Vladimíra
dc.date.accessioned2017-06-02T12:18:04Z
dc.date.available2017-06-02T12:18:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84378
dc.description.abstractCílem studie bylo zhodnotit efektivitu tréninku Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE) u respondentů s Parkinsonovou nemocí (PN) ve srovnání s jiným typem kognitivního tréninku. Specifickým záměrem studie bylo ověřit, zda existují rozdíly v efektivitě mezi FIE a tréninkem jednotlivých kognitivních domén na kognitivní funkce u respondentů s PN. Do studie byli zařazeni pacienti s PN, kteří absolvovali před začátkem tréninku vyšetření neuropsychologickou baterií pro zjištění úrovně kognitivních funkcí. Na základě demografických charakteristik a celkového skóru v Mattis Dementia Rating Scale-II (DRS-II) byli respondenti (n = 24) náhodně rozděleni do dvou výzkumných skupin. Experimentální skupina (EXP) trénovala metodou FIE v rozsahu tří měsíců jednou týdně, po dobu 60 min. Kontrolní skupině (CON) byl indikován trénink jednotlivých kognitivních domén. Po absolvování kognitivního tréninku byli respondenti opět vyšetřeni za účelem zjištění změn úrovně jednotlivých kognitivních funkcí. Na základě vyšetření byly zjištěny signifikantní rozdíly v první a druhé fázi testování u respondentů EXP (n = 12) v míře aktuální úzkosti (p = 0,024), paměti na nonverbální materiál (p = 0,002), pozornosti, pracovní paměti, psychomotorickém tempu (p = 0,001) a ve vizuospaciálních funkcích (p = 0,01). V CON byly...cs_CZ
dc.description.abstractThe objective of the study was to assess the effectiveness of the Feuerstein's Instrumental Enrichment training (FIE) in respondents with Parkinson's disease (PD) in comparison with another type of cognitive training. The specific aim of the study was to verify whether there were differences between the effectiveness of the FIE and the training of the individual cognitive domains for cognitive functions in respondents with PD. The study included patients with PD who underwent an examination by a neuropsychological battery before the beginning of the training in order to evaluate the level of cognitive functions. Based on the demographic characteristics and the overall score in the Mattis Dementia Rating Scale-II (DRS-II), the respondents (n = 24) were randomly divided into two research groups. The experimental group (EXP) trained using the FIE method for 60 minutes once a week during three months. The control group (CON) trained the individual cognitive domains. After the cognitive training the respondents were examined again in order to detect changes of the level of each one of the cognitive functions. The examination revealed significant differences in the first and the second phases of testing in the EXP respondents (n = 12) in the level of current anxiety (p = 0.024), memory for non-verbal...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectkognitivní rehabilitacecs_CZ
dc.subjecttrénink exekutivních funkcícs_CZ
dc.subjectFeuersteinovo instrumentální obohacovánícs_CZ
dc.subjectkognitivní funkcecs_CZ
dc.subjectexekutivní funkcecs_CZ
dc.subjectParkinsonova nemoccs_CZ
dc.subjectcognitive rehabilitationen_US
dc.subjectexecutive functions trainingen_US
dc.subjectFeuerstein's Instrumental Enrichmenten_US
dc.subjectcognitive functionen_US
dc.subjectexecutive functionen_US
dc.subjectParkinson's diseaseen_US
dc.titleEfektivita tréninku kognitivních funkcí pomocí metody Feuersteinova instrumentálního obohacování u osob s Parkinsonovou nemocícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-06
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId145589
dc.title.translatedEfficiency of the Cognitive Training Program Feuerstein's Instrumental Enrichment for People with Parkinson's Diseaseen_US
dc.contributor.refereeGoldmann, Petr
dc.identifier.aleph002105246
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem studie bylo zhodnotit efektivitu tréninku Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE) u respondentů s Parkinsonovou nemocí (PN) ve srovnání s jiným typem kognitivního tréninku. Specifickým záměrem studie bylo ověřit, zda existují rozdíly v efektivitě mezi FIE a tréninkem jednotlivých kognitivních domén na kognitivní funkce u respondentů s PN. Do studie byli zařazeni pacienti s PN, kteří absolvovali před začátkem tréninku vyšetření neuropsychologickou baterií pro zjištění úrovně kognitivních funkcí. Na základě demografických charakteristik a celkového skóru v Mattis Dementia Rating Scale-II (DRS-II) byli respondenti (n = 24) náhodně rozděleni do dvou výzkumných skupin. Experimentální skupina (EXP) trénovala metodou FIE v rozsahu tří měsíců jednou týdně, po dobu 60 min. Kontrolní skupině (CON) byl indikován trénink jednotlivých kognitivních domén. Po absolvování kognitivního tréninku byli respondenti opět vyšetřeni za účelem zjištění změn úrovně jednotlivých kognitivních funkcí. Na základě vyšetření byly zjištěny signifikantní rozdíly v první a druhé fázi testování u respondentů EXP (n = 12) v míře aktuální úzkosti (p = 0,024), paměti na nonverbální materiál (p = 0,002), pozornosti, pracovní paměti, psychomotorickém tempu (p = 0,001) a ve vizuospaciálních funkcích (p = 0,01). V CON byly...cs_CZ
uk.abstract.enThe objective of the study was to assess the effectiveness of the Feuerstein's Instrumental Enrichment training (FIE) in respondents with Parkinson's disease (PD) in comparison with another type of cognitive training. The specific aim of the study was to verify whether there were differences between the effectiveness of the FIE and the training of the individual cognitive domains for cognitive functions in respondents with PD. The study included patients with PD who underwent an examination by a neuropsychological battery before the beginning of the training in order to evaluate the level of cognitive functions. Based on the demographic characteristics and the overall score in the Mattis Dementia Rating Scale-II (DRS-II), the respondents (n = 24) were randomly divided into two research groups. The experimental group (EXP) trained using the FIE method for 60 minutes once a week during three months. The control group (CON) trained the individual cognitive domains. After the cognitive training the respondents were examined again in order to detect changes of the level of each one of the cognitive functions. The examination revealed significant differences in the first and the second phases of testing in the EXP respondents (n = 12) in the level of current anxiety (p = 0.024), memory for non-verbal...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV