Etnografie veganské restaurace
Etnography of Vegan Restaurant
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83925Identifiers
Study Information System: 133460
CU Caralogue: 990021107880106986
Collections
- Kvalifikační práce [6836]
Author
Advisor
Referee
Vandrovcová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
etnografie, restaurace, vegan, vegetarián, hybridKeywords (English)
ethnography, restaurant, vegan, vegetarian, hybridHlavním cílem práce je poznání prvků a procesů, které dávají vzniknout konkrétní veganské Restauraci. Základní výzkumnou metodou je etnografie, tedy zúčastněné pozorování doplněné o rozhovory s majitelem Restaurace a zákazníky. Majitel, stejně jako Restaurace a stejně jako každý jedinec, je hybridem tvořeným biologickými, duchovními, kulturními, technickými a mnohými dalšími prvky. Na základě pozorování jsem tyto prvky rozdělila do čtyř velkých kategorií - filozofická, jídlo, materiální a lidská, které se vzájemně prolínají, vyvažují i kontrastují a společně vytváří estetiku Restaurace. V každé kapitole pak odkrývám odlišné reality a Restauraci vždy sleduji z úhlu pohledu jednotlivých aktérů - prvků. Odkrýváním jejich kontextu a jejich vysvětlováním vzniká síť vztahů, které Restauraci vytvářejí. Klíčová slova: etnografie, restaurace, vegan, vegetarián, hybrid
The aim of the thesis is to understand elements and processes, that are constituting a specific vegan Restaurant in Prague. The method used is ethnography, particularly participatory observation completed with interviews with the owner and customers. The owner as well as the Restaurant itself and as well as every individual are hybrids created by biological, spiritual, cultural, technical and many other elements. Based on the observation I have divided these elements into four big groups: philosophical, culinary, material and human. These groups are mixing, balancing and contrasting one another and together creating the Restaurant aesthetics. In each of the chapters I show different realities and I explain the Restaurant from different views according to particular elements. By uncovering their context, the relation network which creates the Restaurant is explained. Key words: ethnography, restaurant, vegan, vegetarian, hybrid