Celulitida jako sociální fenomén: Analýza českého tisku
Cellulite as a social phenomenon: Analysis of Czech print
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83898Identifiers
Study Information System: 158870
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Baslarová, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
22. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
celulitida, sociální fenomén, konstrukt, český tisk, analýza, gender, kvantitativní analýza, kvalitativní analýza, pomerančová kůže, média, reklama, skrytá reklama, ideál krásy, nemoc, vada na kráseKeywords (English)
cellulite, social phenomenon, construct, Czech press, analysis,gender, quantitative analysis, qualitative analysis, skin like an orange, media, advertising, hiden advertising, beauty ideal, illness, defect of the beautyDiplomová práce "Celulitida jako sociální fenomén: Analýza českého tisku" se zabývá tématem vzniku a vývoje představy o celulitidě jako o nemoci a vadě na kráse v českém tisku a konstruováním tohoto fenoménu v současnosti. Cílem práce bylo za pomoci krátké kvantitativní analýzy českého tisku jako celku, krátké kvantitativní analýzy zvoleného výzkumného vzorku v rámci českého tisku a následně kvalitativní analýzy tohoto výzkumného vzorku, ukázat, jak se rozvíjely a medializovaly tyto představy o celulitidě, díky kterým se z běžného fyziologického faktu, který existoval i dříve, stala vada na kráse žen a nemoc. Dále bylo cílem diplomové práce také hledání odpovědi na otázku, nakolik je celulitida konstruktem, vytvořeným reklamním průmyslem a výrobci kosmetických přístrojů a přípravků, zneužívajícím a podporujícím normativní představy o ideálním ženském těle a kráse.
Diploma thesis "Cellulite as a social phenomenon: Analysis of Czech Press" deals with the topic of origination and development of a conception of cellulite as an illness and defect to the beauty in Czech press and also deals with constructing of this phenomenon in present time. The aim of the study was to analyze and show how the conception of cellulite, thanks to which a normal physiological fact changed into a defect to the beauty and to an illness, was developed and medialized, by using a brief quantitative analysis of Czech press as a whole, a brief quantitative analysis of the research sample and consequently a qualitative analysis of this research sample. Hereafter the aim of the diploma thesis was also seeking of an answer to a question to what extent cellulite is an construct created by advertising industry and manufacturers of cosmetic devices and products, which is abusing and supporting normative imaginings of ideal female body and beauty.