Akulturace: Proces adaptace a jeho vliv na výkonnost a well-being studentů VŠ
Acculturation:adaptation process and its'influence on achievement and well-being of university students
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83717Identifiers
Study Information System: 124986
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Škrábová, Michala
Jarošová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology of Work and Organisation
Department
Department of Psychology
Date of defense
28. 11. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Adaptace, akulturace, self-efficacy, výkonnost, vysokoškolští zahraniční studenti, well-beingKeywords (English)
Acculturation, achievement, adaptation, international university students, self-efficacy, well-beingDisertační práce se věnuje akulturaci jakožto procesu adaptace na novou kulturu, jeho vlivu na výkonnost a well-being vysokoškolských studentů. Práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a části empirické. V teoretické části jsou v první kapitole představeny základní poznatky týkající se předmětné oblasti, je zde vymezena interkulturní psychologie, akulturace z různých úhlů pohledu, dále je zde popsán kulturní šok, odlišné strategie a průběhy akulturace a v neposlední řadě také typologie skupin účastnících se tohoto procesu. V následující kapitole jsou uvedeny nejvýznamnější výzkumné projekty interkulturní psychologie. Poslední kapitola teoretické části práce se zaměřuje na specifika skupiny zahraničních vysokoškolských studentů na studijních pobytech, s důrazem na akulturační stres, well-being a subjektivně vnímanou výkonnost a self-efficacy. Uváděné oblasti jsou dále zpracovány v rámci empirického šetření ve druhé části práce. Cílem předkládané práce je analyzovat proces adaptace na nové kulturní prostředí, se zřetelem na klíčové faktory, které ovlivňují průběh a výsledky tohoto procesu. S ohledem na zamýšlené praktické využití získaných výsledků bude sledován také vliv self-efficacy především v souvislost se zvládáním zátěže, subjektivním hodnocením akademického výkonu a celkovou mírou...
The dissertation thesis is dedicated to the acculturation as a process of adaptation to a new culture, its influence on achievement and well-being of university students. The work consists of the theoretical and the empirical parts. In the theoretical part, there is presented the fundamental knowledge of the subject area, the intercultural psychology is defined there, the acculturation from different points of view, and it also describes the cultural shock, different strategies and patterns of acculturation and last but not least also the typology of the groups involved in this process. The following section lists the most significant research projects in intercultural psychology. The last chapter of the theoretical part of the work focuses on the specifics of groups of foreign students, with an emphasis on acculturative stress, well-being and subjectively perceived performance and self-efficacy. The claimed areas are further processed in the empirical part of the work. The aim of the presented work is to analyze the process of adaptation to a new cultural environment, taking into account the key factors that influence the progress and results of this process. With regard to the intended use of the results obtained also the influence of self-efficacy, in particular in connection with the handling...