Karel Hynek Mácha na střední škole
Karel Hynek Mácha: The Image of the Author at the Secondary School Level Textbooks
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83523Identifiers
Study Information System: 147437
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Králíková, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
autor, obraz autora, Karel Hynek Mácha, učebnice literaturyKeywords (English)
author, the image of the author, Karel Hynek Mácha, literature textbookKarel Hynek Mácha patří mezi klasiky české literatury. S tím se pojí i to, že je jeho dílu a osobě věnována značná pozornost při výuce literatury na středních školách. Tato práce analyzuje její významnou část. Nahlížíme zde na Máchu z perspektivy, kterou poskytují oficiální učební materiály. Jejich synchronní srovnání ukazuje, že je v jednotlivých textech narativizován nápadně obdobným způsobem. Do textů jsou vybírány ty samé události Máchova života. Ve všech je hodnocen téměř stejným způsobem. Texty tak vytváří Máchův obraz, obraz autora, který jako významný paratext silně ovlivňuje tvorbu dalších učebnicových textů a samotnou výuku literatury. Tato práce je tedy případovou studií, která přináší důkladnou analýzu současného Máchova obrazu, ale nabízí i náhled do jeho diachronie. Klíčovým teoretickým konceptem je v této práci obraz autora, který zatím není pevnou součástí pojmosloví literární teorie, proto je jeho popisu věnována bohatě pojatá úvodní teoretická pasáž. Klíčová slova autor, obraz autora, Karel Hynek Mácha, učebnice literatury
The poet Karel Hynek Mácha belongs to one of the classic writers of the Czech literature. That is the reason why this personage and his work play an important role in the teaching of literature at secondary schools. This diploma thesis analyses an important element of teaching practice. It focuses on Mácha from the point of view of literature textbooks. On the basis of synchronous comparison of these textbooks, we can find out the striking similarity since all the texts choose the same events of Mácha's life. He is appraised nearly with the same terms. The texts create an image of Mácha, the image of the author, which as a significant paratext highly influences the way new texts and other didactic materials are created and literature taught. This diploma thesis is from its bigger part a casual study bringing a detailed analysis of the contemporary image of Karel Hynek Mácha in the literature textbooks. Moreover, it offers a look at its diachronous perspective as well. The key theoretical concept of this thesis is the term image of the author which has not been a fixed part of literary criticism terminology. That is why it is widely described in the first chapter together with its relations to other concepts about the author. Keywords author, the image of the author, Karel Hynek Mácha, literature...