Srovnání současného pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů biologie ve vybraných zemích
Comparison of current undergraduate training future biology teachers in selected countries
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83364Identifiers
Study Information System: 158816
Collections
- Kvalifikační práce [18908]
Author
Advisor
Referee
Havlová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vzdělávání učitelů, učitel biologie, pedagogická praxe, vysokoškolské studiumKeywords (English)
teachers' education, biology teacher, pedagogical practice, college studyVe většině zemí na celém světě nalezneme ve vládě resorty (ministerstva) zaměřená na vzdělávání v dané zemi. Tato ministerstva se mimo jiné zabývají vzděláváním těch, kteří by měli vzdělávat, tedy obecně pedagogických pracovníků, nebo-li učitelů. Učitelé jsou základní funkční jednotkou vzdělávání, proto by na jejich vzdělání a přípravu na budoucí pedagogické povolání měl být kladen obzvláště velký důraz. Pokud společnost nebude mít dostatečně kvalifikované učitele, nebude moci očekávat výborné výsledky ve vzdělávání, i když zde samozřejmě hrají roli i další faktory. Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním učitelů, zejména učitelů biologie: jaké je potřeba nejnižší možné vzdělání a kolik let budoucí učitel studuje; jaká je požadovaná struktura učitelského studia v České republice, ve Finsku, v Polské republice, v Irské republice a v USA a jaká část studia je věnována získávání znalostí biologie a jaká část získávání pedagogicko-psychologických znalostí, které jsou považovány za nutné pro výkon pedagogické profese.
In most of the countries all over the world, one can find governmental resorts (ministries) focused on education in the given country. The agenda of these ministries is, among other things, the education of those who are supposed to educate others, in other words, pedagogical workers or teachers. Teachers are the fundamental functional unit in education which is why there ought to be a special emphasis placed upon their education and preparation. Unless the society has sufficiently qualified teachers, it cannot expect any excellent results in education, even though there are some other factors involved as well. The main concern of this bachelor thesis lies on teachers' education, mainly biology teachers: what is the lowest possible education needed and how many years must a future teacher study; what is the required structure of teachers' education in the Czech Republic, Finland, Poland, Ireland and in the USA and what part of the future teachers' study is dedicated to gaining knowledge in biology and what part to obtain pedagogical-psychological knowledge which is considered necessary for working itself in the pedagogy sphere.