Metoda vizuální antropologie v dokumentárních filmech Eduarda Coutinha
The Visual Antropology Method in Eduardo Coutinho's Documentary Films
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83319Identifiers
Study Information System: 162439
CU Caralogue: 990020366900106986
Collections
- Kvalifikační práce [24980]
Author
Advisor
Referee
Bláhová, Jindřiška
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
10. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vizuální antropologie, Eduardo Coutinho, dokumentární film, brazilská kinematografie, brazilský dokumentární film, Jean Rouch, cinema novo, Cabra marcado para morrer, Boca de lixo, Edifício Master, Peões, náboženství, oralitaKeywords (English)
Visual anthropology, Eduardo Coutinho, documentary film, brazilian cinema, brazilian documentary film, Jean Rouch, cinema novo, Cabra marcado para morrer, Boca de lixo, Edifício Master, Peões, religion, oralityTato bakalářská práce si klade za cíl přiblížit metodu vizuální antropologie a aplikovat ji na konkrétní díla. V první části je stručně představen brazilský dokumentarista Eduardo Coutinho (1933-2014) a jeho tvorba, druhá část práce se věnuje vývoji metody vizuální antropologie a jejímu současnému stavu. Ustanovuje zkoumané kategorie těla, orality a náboženství, které dále slouží jako nástroje při analýze filmů. Ve třetí části je metoda aplikována na čtyři vybrané snímky z různých tvůrčích období Eduarda Coutinha: Cabra marcado para morrer (1964-1984), Boca de lixo (1992), Edifício Master (2002) a Peões (2004).
The aim of this thesis is to present the visual anthropology method and apply it on the conrete films. In te first part is briefly introduced a brazilian documentarist Eduardo Coutinho (1933-2014) and his art work, the second part is devoted to the development of the visual athropology method and it's current state. It establihes the researched terms of the body, orality and religion which serve as tools for the film analysis. In the third part the method is then applied to four selected films from different creative periods of Eduardo Coutinho: Cabra marcado para morrer (1964-1984), Boca de lixo (1992), Edifício Master (2002) and Peões (2004).
