Teaching Future Tenses to University Students of English Philology
Výuka budoucích časů u vysokoškolských studentů oboru anglistika
dizertační práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83296Identifikátory
SIS: 104656
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klégr, Aleš
Betáková, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Didaktika konkrétního jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
29. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
budoucí časy, studenti oboru Anglistika, deduktivní metoda výuky, induktivní metoda výuky, preference studentůKlíčová slova (anglicky)
future tenses, students of English Philology, the deductive approach, the inductive approach, learners&apos, preferences1 Abstrakt Tato dizertační práce se zabývá výukou následujících sedmi budoucích tvarů: budoucí čas prostý, vazba be going to, přítomný čas prostý a přítomný čas průběhový pro vyjádření budoucnosti, budoucí čas průběhový, předbudoucí čas prostý a předbudoucí čas průběhový studentů oboru Anglistika. Pro výuku budoucích tvarů byly použity deduktivní a induktivní metody výuky gramatiky. Kvantitativní část výzkumu měla dva hlavní cíle. Prvním cílem bylo zopakovat a zlepšit u studentů znalost budoucích časů. Výsledky ukázaly, že ze všech sedmi budoucích tvarů v tomto výzkumu studenti prokázali neuspokojivou znalost budoucího času průběhového, předbudoucího času prostého a předbudoucího času průběhového. Tyto budoucí časy vyžadovaly dodatečné vysvětlení a procvičení. Znalost pravidel používání všech sedmi budoucích tvarů u studentů byla velmi nízká a vyžadovala značné zlepšení. Druhým cílem bylo zjistit, která z metod výuky budoucích časů, deduktivní nebo induktivní, je efektivnější. Deduktivní metoda se ukázala jako efektivnější pro výuku všech sedmi budoucích tvarů. Znalost budoucího času průběhového, předbudoucího času prostého a předbudoucího času průběhového byla dle výsledků pre-testu a post-testu o 8 % vyšší ve prospěch skupin, kde výuka probíhala deduktivní metodou. Výsledky pre-testu (-ů) a post-testu...
1 Abstract This thesis deals with teaching the following seven future forms: the Future Simple, Be going to, the Present Simple and the Present Continuous with a future reference, the Future Continuous, the Future Perfect Simple and the Future Perfect Continuous to students of English Philology. The deductive and inductive approaches to teaching grammar were employed to teach these future forms. The quantitative part of the study had two main objectives. The first objective was to revise and improve the students' knowledge of the seven future forms taught by the study. The results revealed that out of all the seven future forms, the students' knowledge of the Future Continuous, the Future Perfect Simple and the Future Perfect Continuous was the least satisfactory, and these tenses required further explanation and practice. The participants' knowledge of the rules of use for all seven future forms was rather low in general and required significant improvement. The second objective was to investigate which approach to teaching grammar, the deductive or inductive approach, was more effective for teaching future tenses. The deductive approach proved to be more effective for teaching all seven future forms. The difference between the results of the pre-test and the post-test for the Future Continuous, the Future...