Emoční inteligence a možnosti jejího poznávání a uplatnění
Emotional intelligence and possibilities of its recognition and application
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83067Identifikátory
SIS: 165299
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Niederlová, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
emoční inteligence, skaut, skauting, MSCEITKlíčová slova (anglicky)
emotional intelligence, scout, scouting, MSCEITDiplomová práce se ve své teoretické části zaměřuje na popsání základ- ních charakteristik konceptu emoční inteligence. Jsou zde shrnuty dva základní teoretické přístupy k emoční inteligenci, přístup Mayera & Sa- loveye (1997) a přístup Golemanův (2000, 2011). Jsou přiblíženy některé používané metody měření emoční inteligence a zmíněny principální vý- hrady vůči měření EI jako takovému. Je stručně pojednáno o praktickém uplatnění emoční inteligence a teoretických možnostech jejího rozvíjení. Empirická část shrnuje poznatky z kombinovaného kvantitativně-kva- litativního výzkumu, realizovaného na vzorku skautských vedoucích. Za pomoci metody MSCEIT (Mayer et al., 2012) bylo zjištěno, že skautští ve- doucí dosahují ve srovnání se standardizačním vzorkem signifikantně niž- šího skóru EQ v celkové EI, v dílčí větvi Strategická EI a v subškálách Vyu- žití emocí a Porozumění emocím. Naopak v subškále Řízení emocí dosáhli skautští vedoucí signifikantně vyššího skóru EQ ve srovnání s obecnou populací. Výstupy kvalitativního šetření jsou v přímém rozporu s kvantitativ- ními výstupy; respondenti se jednomyslně shodli, že skautská výchova přispěla k jejich emoční vyzrálosti, a udávají mnoho konkrétních příkladů a vazeb mezi skautingem a rozvojem emoční inteligence. Možná...
The aim of the theorethical part of the thesis is to describe basic charac- teristics of concept of the emotional intelligence. The thesis summarizes two main theoretical approaches to EI: Mayer, Salovey et al. (1997) and Goleman (2000, 2011). Several currently used EI measurement methods are introduced, along with some of the principal reservations against the EI measurement as such. Practical applications of emotional intelligence along with theoretical possibilities of further development of EI are also briefly discussed. The empirical part summarizes the findings of combined quantitative- qualitative research realized in a sample of scout leaders. Using MSCEIT (Mayer et al., 2012), the research revealed that the scout leaders reached significantly lower EQ score in general EI, in Strategical EI branch and in subscales Using emotions and Understanding emotions. Reversely, they achieved significantly higher EQ score in subscale Managing emotions. The outputs of the qualitative enquiry are in direct contradiction to the quantitative outputs; the respondents agreed consentaneously that the scout education improved their emotional matureness, they also provided many particular examples and links between scouting and the develop- ment of the emotional intelligence. Possible explanations for this contrast...