Sémiotická analýza brandu Staropramen a jeho přičlenění k marketingovému archetypu
Semiotic analysis of a Staropramen brand and his affiliations with marketing archetype
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83000Identifiers
Study Information System: 180437
Collections
- Kvalifikační práce [18150]
Author
Advisor
Referee
Štoll, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Archetypy, řízení značky, sémiotika, marketing, StaropramenKeywords (English)
Archetypes, brand building, semiotic, marketing, StaropramenCílem práce je podrobná analýza vizuální identity značky Staropramen na základě teorie využití archetypálních obrazů v marketingu. V teoretické části se zabývám archetypální teorií Jungových dvanácti archetypů, mezi které patří předobrazy toužící po nezávislosti: Neviňátko, Objevitel a Mudrc, archetypy toužící zanechat ve světě stopu: Hrdina, Psanec a Kouzelník, skupina toužící po sounáležitosti: Jeden z nás, Milenec a Klaun, skupina toužící dát světu řád: Pečovatel, Tvůrce a Vládce. Zvláštní důraz je kladen na rozdíly mezi jednotlivými archetypy dané touhy, ale také na teoretický základ vyprávění příběhů. Dále uvádím teoretický základ pro sémiotickou analýzu a závěry výzkumu pro účely své druhé diplomové práce, ve které se zabývám komunikací značky Staropramen. V praktické části práce analyzuji logo značky Staropramen, které rozebírám na jednotlivé prvky. Jejich význam dohledávám v podkladech z oblasti heraldiky, mytologie, botaniky, oneirologie a etymologie. Na základě dohledaných asociací provádím komparativní analýzu s teoretickým základem, kdy popisuji body shody a body rozdílů. V závěru práce popisuji výsledky analýzy, které odhalily nejednotnou vizuální identitu značky Staropramen, a uvádím doporučení do budoucna, kterým je zdůraznění prvků archetypu Tvůrce ve vizuální identitě a navazujících...
The aim of this thesis is the visual identity of the brand Staropramen analysis based on the theory of archetypes applied in marketing science. The theoretical part is focused on the archetypal theories of Jung. He marked twelve archetypes in his work, which include four main categories based on the desire they want to satisfy. The yearning for paradise: The Innocent, The Explorer and The Sage, archetypes that want to leave a thumbprint on the world: The Hero, The Outlaw and The Magician, a group that knows no man or no women is an island: The Regular Guy / Gal also known as The Everyman, The Lover and The Jester, group desiring to provide structure to the world: The Caregiver, The Creator and The Ruler. I focused on the differences between the various archetypes on one desire too, but also the on the theoretical basis of storytelling. I also wrote theoretical basiscs of semiotic analysis and summary of a research realized for my second thesis, focused on marketing communication of Staropramen. In the practical part I analyse the visual identity of the brand Staropramen, that I take apart to single symbols. Their importance I found in sources in the field of heraldry, mythology, botany, psychology and etymology. On the basis of identified associations I do a comparative analysis of the theoretical basis for...