The noun phrase in written and spoken academic discourse
Substantivní fráze v psaném a mluveném akademickém diskurzu
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82942Identifiers
Study Information System: 164873
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šaldová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
substantivní fráze, psaný akademický text, mluvené přednášky, modifikace, komplexnost, délka, syntaktická funkceKeywords (English)
noun phrase, written academic text, spoken lectures, modification, complexity, length, syntactic functionPředmětem této diplomové práce je zkoumání rozdílů mezi substantivními frázemi v mluveném a psaném akademickém monologu. Práce se zabývá zejména délkou frází, jejich vnitřní komplexností a syntaktickou funkcí. Teoretická část se zabývá jednotlivými součástmi substantivní fráze, její strukturou a užíváním. Substantivní fráze je také popsána jako jeden z prostředků komplexní kondenzace textu. Teoretická část také uvádí základní charakteristiky psaného a mluveného akademického jazyka. Praktická část práce sestává z podrobné analýzy 210 substantivních frází. Vzorek psaného jazyka pochází z vybraných akademických článků, zatímco vzorek mluvený pochází ze sbírky přednášek korpusu BASE. Jelikož se praktická část zabývá dvěma různými formami jazyka, materiál se analyzoval pro každý vzorek zvlášť a výsledky byly srovnány v závěrečné části jednotlivých podkapitol. Hypotéza práce předpokládá, že vzorek psaného jazyka obsahuje fráze se složitější modifikací, zatímco vzorek jazyka mluveného obsahuje více jednoduchých frází a více modifikací pomocí vedlejší věty. Hypotéza se z větší části potvrdila.
The diploma thesis is concerned with exploring the differences between the noun phrases in written and spoken academic monologue, focussing on the length of the phrase, its internal complexity and syntactic functions. In the theoretical part of the study, the noun phrase, its constituents, structure and usage are introduced. The noun phrase is introduced as one of the means of complex condensation. The basic characteristics of written and spoken academic language are introduced as well. The practical part of the study is a detailed analysis of 210 noun phrases. The written sample is collected from selected academic articles, whereas the sample of spoken lecture is collected from the lecture database of the BASE corpus. Since the study focuses on two different forms of language, the material is analysed for each of them separately and the results are subsequently compared in the final part of each subsection. The hypothesis of the thesis is that the written sample contains noun phrases with more complex modification, whereas the spoken sample contains more simple noun phrases and more clausal modification. The hypothesis was, for the most part, confirmed.