Nejčastější situace vyvolávající obranné mechanismy žákova sebepojetí a možnosti jejich řešení
The most frequent situations stimulating defense mechanisms self-concept of pupil and their solution
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82755Identifikátory
SIS: 150304
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švandová, Martina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
obranné mechanismy, výchova, děti, zátěžové situace, škola, rodina, frustrace, psychoanalýza, sebepojetí, FreudKlíčová slova (anglicky)
Defense Mechanisms, Education, Children, Stressful Situations, School, Family, Frustration, Psychoanalysis, Self - concept, FreudBakalářská práce se zabývá vývojem pojmu obranných mechanismů, jak se utvářel od svých psychoanalytických počátků až po současnou psychologii. Dále se zabývá problematikou zátěžových situací, které jsou pojímány jako nejčastější možné příčiny vyvolávající obranné mechanismy v současné době. Celá práce je zasazena do školního kontextu. Orientuje se na žáky základních škol a nejčastější zátěžové situace vztahující se ke školnímu prostředí. Ve svém závěru se práce zaměřuje na celkový přístup k dětem, vyskytují-li se již v nějaké zátěžové situaci, poukazuje na možnosti, jak v těchto chvílích děti směřovat tím správným směrem a jak k nim přistupovat, pokud již aplikují některé obrany. Práce shrnuje problematiku obranných mechanismů, snaží se o modernizaci tohoto pojmu vycházejícího z historie a upozorňuje na možnosti jeho vyskytování se u školních dětí v praxi.
This thesis deals with the development of defense mechanisms, as shaped by its psychoanalytic origins to contemporary psychology. Next, deals with stressful situations that are seen as the most common possible causes underlying defense mechanisms currently. The work is framed within the school context. It focuses on primary school pupils and frequent stressful situations related to the school environment. In its conclusion, the work focuses on the overall approach to children when they are already in a stressful situation, highlights the ways in these times, children pointing in the right direction and how to approach them if they already apply some defense. Work sums up the issue of defense mechanisms, trying to modernize this concept based on the history and highlights its possible rife among pupils in practice.