Strategie učení se anglickému jazyku u žáků 2. stupně Základní školy Botičská a nižšího stupně gymnázia Lauderových škol
English language learning strategies of students from the second stage of basic school Základní škola Botičská and the lower stage of multi-year general secondary school Lauderovy školy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82570Identifiers
Study Information System: 147476
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Duschinská, Karolina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
autoevaluace, kompetence k učení, návrhy pro navazující postup, podpora strategií, strategie učení se cizímu jazykuKeywords (English)
self-evaluation, learning competence, follow-up suggestions for teaching, strategies support, foreign language learning strategiesTato práce se zabývá používáním strategií učení se anglickému jazyku žáky 2. stupně Základní školy Botičská, Praha a nižšího stupně gymnázia Lauderových škol, Praha. Pojednává o podpoře těchto strategií ze strany učitelů a představuje autoevaluační zprávy obou škol. V teoretické části vymezuje pojem autoevaluace ve školním prostředí, popisuje strategie učení se cizímu jazyku ve smyslu jejich významu, zařazení, aplikace v pedagogickém prostředí, a především jejich klasifikaci. Empirická část obsahuje výsledky autoevalučních zpráv, jejich vzájemné porovnání, komparace v kontextu České republiky a na základě výsledků zpráv také doporučené postupy pro učitele do výuky. Práce je založena na dotazníku "Strategie učení se cizímu jazyku", který vychází z původní anglické verze "Young learners' Language Strategy Use Survey" od A. D. Cohena a R. L. Oxfordové.
SUMMARY: This work deals with the learners' use of English learning strategies of lower secondary school from Základní škola Botičská and Lauderovy školy, Prague. It discusses the teachers' support of these strategies and represents self-evaluation reports of both schools. The theoretical part defines the concept of self-evaluation in the school environment, describes the strategy of foreign language learning in terms of their importance, inclusion, application in teaching environment and especially their classifications. The practical part contains the results of the self-evaluation reports of Lauderovy školy and ZŠ Botičská, comparison of these results and comparison with the results of the Czech Republic. It also suggests possible follow-ups and recommendations for teachers that are established on the self-evaluations results. The work is based on a questionnaire "Strategy of foreign language learning", which is based on the original English version "Young learners'Language Strategy Use Survey" from A. D. Cohen and R. L. Oxford.