Bildung - historie a perspektivy
Bildung - History and Perspectives
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82358Identifiers
Study Information System: 166311
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Sycha, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Bildung, vzdělání, univerzita, Humboldt, Boloňský procesKeywords (English)
Bildung, education, university, Humboldt, Bologna processDiplomová práce se zabývá tématem myšlenkové tradice Bildung, jejími předchůdci i pokračovateli. V první části poskytuje terminologické nástroje k uchopení celé šíře termínu Bildung, který různí autoři používají v různých významech. V druhé části se výklad soustředí na genezi myšlenkové tradice Bildung a její proměny. Tato linie začíná u J. A. Komenského a jeho humanisticky orientovaných názorů, pokračuje přes Kantovy etické a pedagogické myšlenky až k W. von Humboldtovi a J. H. Newmanovi, kteří jsou představeni jako nejvýraznější představitelé myšlenkové tradice Bildung v devatenáctém století. Ve třetí části se zabývám proměnami, které vědění a vzdělanost zažili ve dvacátém století. V této části se práce orientuje na teorie T. W. Adorna a K. P. Liessmanna, kteří ve svých dílech sledují krizi současné podoby vědění.
This diploma thesis deals with topic of Bildung as tradition of ideas, it's predecessors and followers. In first part thesis provide terminological background to correctly grasp the wide of term Bildung. This is because the term is handed differently by different thinkers. The second part concentrates on genesis and evolution of tradition of Bildung. This part starts with J. A. Comenius and his humanist opinions about nature of world, continues with I. Kant and his ethical and pedagogical ideas to W. von Humboldt and J. H. Newman. These two thinkers are presented as two main figures of Bildung tradition in nineteenth century. Third part is concerned about shifts and changes that terms knowledge and education underwent in twentieth century. The third part deals with theories of T. W. Adorno and K. P. Liessmann which are built around topic of crisis of knowledge in contemporary world.