Čtenářský koutek a jeho role v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Reading corner and his role in reading preliteracy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82313Identifikátory
SIS: 160573
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
23. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtenářský koutek, mateřská škola, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnostiKlíčová slova (anglicky)
the reading corner, kindergarten, reading literacy, reading preliteracy, work with book, methods of reading preliteracy development, program Reading and Writing for Critical ThinkingPráce je založena na kvalitativní výzkumné činnosti, ve které byla využita metoda vícečetné případové studie na záměrně vybraných mateřských školách. Hlavní náplní práce je zorientování se v základních teoretických východiskách týkajících se čtenářské gramotnosti, čtenářské pregramotnosti a čtenářských koutcích fungujících v mateřské škole. V empirické části práce bylo mým cílem zjistit, jakým způsobem a za jakým účelem je čtenářský koutek v mateřských školách využíván. Základní výzkumná otázka, inspirovaná dosavadními poznatky o zkoumaném fenoménu, si pokládá za cíl popsat, jakým způsobem pomáhají čtenářské koutky v rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřských školách. Tato výzkumná otázka se dále větví na specifické výzkumné otázky, které se zaměřují nato, jak může být vybaven čtenářské koutek v mateřské škole, jak mateřská škola získává knihy a časopisy, jak se orientuje v dnešních nabídkách trhu, jaké činnosti jsou ve čtenářském koutku v mateřské škole realizovány, co vedlo učitele / ředitele k vytvoření čtenářského koutku a jak na koutek pohlížejí samy děti. Pro získání odpovědí na tyto otázky případové studie byly použity výzkumné metody pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy. Z výsledků je patrné, že možnosti, informovanost a názory pedagogů jsou sice různorodé, přesto se ve většině stěžejních...
This thesis is in its theoretical part focusing on reading literacy, reading pre-literacy, projects to promote literacy in the Czech Republic and reading corner in kindergarten.The research is based on qualitative research using a strategy of multiple case studies of purposely chosen kindergartens and methods of observation, interviews and content analysis.The aim of this research was to determine how and for what purpose the reading corner in kindergartens is used. The basic research questions are: How the reading corners help in the development of reading literacy in kindergartens, specific research questions elaborate it as follows: How can reading corner be equipped in kindergarten; how kindergarten schools receive books and magazines; how well do they know today's market offerings; what activities are implemented in reading corner in kindergarten; what led the teacher / director to create a reading corner; how does children feel about the reading corner themselves. The results showed a diverse approach to the phenomenon of kindergarten reading corner. Kindergartens agreed on the positive impact of reading corners on the development of reading pre-literacy of girls and boys, especially in the case of free children's games, as well as in controlled activities. We can indicate a weak spot in a lack of...