Politiky vydavatelů vzhledem k možnosti autoarchivace v otevřených repozitářích
Publishers' policies regarding the possibility of auto-archiving in open repositories
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82123Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Souček, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
1. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
otevřený přístup, autoarchivace, analýza vydavatelských politik, zelená cesta, repozitáře, SHERPA, RoMEO, Creative Commons
Keywords (English)
Open Access, self-archiving, analyse of publishers' policies, green road, repositories, SHERPA, RoMEO, Creative Commons
Cílem bakalářské práce je zmapování a charakteristika politik, které vydavatelé uplatňují vůči autorům u nich publikovaných odborných textů vzhledem k možnosti autoarchivace těchto textů v otevřených repozitářích. Teoretická část popisuje problematiku otevřeného přístupu, rozebírá detailněji autoarchivaci odborných textů, včetně přiblížení jednotlivých typů vydavatelských politik. Praktická část analyzuje politiky vydavatelů impaktovaných časopisů a jejich postoje k autoarchivaci jednotlivých verzí dokumentů. Závěr obsahuje shrnutí a porovnání využití jednotlivých typů vydavatelských politik.
The aim of this bachelor's thesis is to describe and characterize policies that publishers claim to writers and their published scholarly texts due to the possibility of self-archiving of these texts in open repositories. The theoretical part describes open access, discusses in detail self-archiving scholarly texts, including approach particular types of publishing policies. The practical part analyses publishers' policies and their attitudes to self-archiving of each type of document. Conclusion contains a summary of the two parts of the analysis and comparison of the use of self-archiving across disciplines.