Problematika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení ve výuce zeměpisu
Geography teaching of students with a specific learning disabilities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82113Identifiers
Study Information System: 146783
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Kühnlová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, specifické poruchy učení, zeměpis, vyučováníKeywords (English)
Dyslexia, dysgraphia, dysortografia, specificlearningdisabilities, geography, teachingDiplomová práce "Problematika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení se zaměřením na vyučování zeměpisu" pojednává o problematice specifických poruch učení v souvislosti s hodinami zeměpisu. Předkládá problematiku jejich projevů ve vyučovacím procesu a následně efektivní řešení v podobě námětů na konkrétní úkoly využitelné v hodinách zeměpisu. Praktická část vychází z projevů vybraných specifických poruch učení, které se v hodinách zeměpisu mohou projevit. Tyto projevy byly zvoleny prostřednictvím studia dostupné literatury o problematice poruch učení, na základě kterých pak byla vypracována analýza rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Na tyto projevy byly vypracovány náměty úkolů v oblastech, které by žákům s vybranými poruchami učení, tedy žákům s dyslexií a dyskalkulií, měly dělat problém. Náměty jsou předloženy ve verzi, která se zpravidla v hodinách zeměpisu používá a následně ve verzi upravené, která má ověřit, zda je pro žáky tato ulehčená forma snadněji uchopitelná. Praktická část tak obsahuje vypracované náměty úkolů, popis průběhu práce žáků ZŠ s úkoly v hodině zeměpisu a následně rozbor výsledků. Výsledky se rozumí porovnání úspěšnosti žáka v obou verzích a následně doplňující informace, které jsem od žáků získala. Klíčová slova Dyslexie, dysgrafie,...
My thesis "Geography teaching of students with a specific learning disabilities" is concerned with specific learning disabilities related to lessons of Geography. It presents the ways of manifestation of the issue in educational process and, subsequently, the effective solutions in a form of recommendations usable in lessons of Geography. The practical part is based on the assumption of displays of certain learning disabilities that may occur in lessons of Geography. The ways how the disabilities may be displayed were estimated through studying available literature in question. Based on the above Frame Education Programme for Elementary Education was analysed. Certain proposals have been worked out for the items that seem to be problematic for pupils with dyslexia and dyscalculia. The proposals are presented in a common format usual in Geography lessons and, subsequently, in adjusted format to be checked if it is easier to understand to the corresponding pupil's. The practical part contains adapted tasks, pupils work description in Geography lessons, and analysis of results. The results represent comparing success rates of both the versions, and potential additional information acquired from pupils. Keywords Dyslexia, dysgraphia, dysortografia, specificlearningdisabilities, geography, teaching.