Koncept průměrného spotřebitele v českém a evropském právu
The concept of an average consumer in Czech and European law
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82095Identifiers
Study Information System: 143464
Collections
- Kvalifikační práce [14012]
Author
Advisor
Referee
Liška, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
průměrný spotřebitel, nekalá soutěž, důvěřivý spotřebitel, zvlášť zranitelný spotřebitelKeywords (English)
average consumer, unfair comeptition, credulous consumer, particularly vulnerable consumerTématem mé práce je "Koncept průměrného spotřebitele v českém a evropském právu". V první kapitole je vyložen pojem spotřebitele a jeho vývoj. V české právní úpravě jsem se zaměřila na spotřebitele z pohledu soukromého a veřejného práva. Pojem spotřebitele je vyložen z pohledu české právní úpravy, francouzské právní úpravy a v neposlední řadě evropské právní úpravy. Ve výkladu je pojednáno o francouzském spotřebitelském zákoníku a jeho výhodách či nevýhodách ve světle německého modelu spotřebitelského práva, který je obsažen v české právní úpravě. V neposlední řadě jsem se zabývala vlivem evropské judikatury na vývoj pojmu spotřebitele a možnými návrhy spotřebitelského práva de lege ferenda. V druhé části práce je věnována pozornost průměrnému spotřebiteli. Práce se zabývá jeho počátky v judikatuře české, německé a evropské. Popsán je vývoj od empirického pojetí modelu průměrného spotřebitele, kdy se používalo při posuzování dopadu obchodních praktik sociologických výzkumů, až po pojetí normativní, které je uplatňováno shodně s ohledem na rozhodovací praxi Soudního dvora EU. Průměrný spotřebitel je tak právním konstruktem, modelovým spotřebitelem, od kterého se očekává určitá míra pozornosti, obezřetnosti a informovanosti. Tyto nároky se však mění s ohledem na cílovou skupinu průměrného...
The theme of my thesis is "The concept of an average consumer in the Czech and European law." The concept of a consumer and its evolution is explained in the first chapter. In the Czech legislation, I focused on the consumer in terms of private and public law. The notion of the consumer is explained from the perspective of the Czech law, the French legislation and, ultimately, the European legislation. Furthermore the French Consumer Code is discussed and its advantages and disadvantages in a light of the German model of consumer law, which is included in the Czech legislation. Finally, I have studied the impact of the European case law on the development of the concept of the consumer and possible proposals for consumer law de lege ferenda. In the second part, the attention is paid to the average consumer. The work deals with its origins in the Czech, German and European case law. Thesis describes a development from an empirical approach, when sociological surveys were used in assessing the impact of business practices, to the normative concept of an average consumer, which is applied consistently with regard to the decision-making practice of the Court of Justice of the EU. The average consumer is a legal construct, an exemplary consumer, from which is expected a certain degree of attention,...