Zobrazit minimální záznam

The escapes from the reality in Czech drama after revolution in 1989 (the motive of iracionality and madness in plays of dramatics born between 1960-1970)
dc.contributor.advisorJust, Vladimír
dc.creatorErml, Jiří
dc.date.accessioned2017-03-31T09:54:57Z
dc.date.available2017-03-31T09:54:57Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/8205
dc.description.abstractThe relation between reality and different kinds of unreality is one of the most important subjects in Czech drama written after revolution in 1989. In the last seventeen years a new generation of authors - middle aged dramatics - was formed between the dramatic authors, who started to write before the revolution. Alfred Radok's Association, which organises the dramatic competition (since 1992) and rewards the best Czech and Slovak plays, helped this new generation of dramatics to become more known among people interested in drama. Among these successful "middle aged" dramatics belongs for example Markéta Bláhová, David Drábek, Jiří Pokorný, Roman Sikora, lva Volánková, Petr Zelenka oops. Of course, it is valuable to suceed in Radok's competition not only for this middle aged dramatics generation, but also for older authors who started to write before the revolution and the youngest generation of dramatics as well. My thesis deals with some of the plays written by "middle aged" authors which succeeded in Radok' s competition. David Drábek is one of these "middle aged" authors. In my theses I analyze his plays "Burning giraffes" (Hořící žirafy), "Jane from park" (Jana z parku), "Akvabely" and others. Drábek works with special kind of humour full of fantastic motives very often but at the same time his plays...en_US
dc.description.abstractV českých hrách napsaných po roce 1989 se velmi často objevují situace, v nichž se postavy chovají iracionálně až bláznivě. Vnímají svět, ať už ten velký - město, celou planetu - nebo ten soukromý, jimž může být domova rodinné vztahy či dokonce ten nejintimnější - jejich ,já" jako nehostinné, nepříjemné místo, v kterém neumí či nechtějí existovat. Není to jistě rys, který by byl vlastní pouze současné české hře. Iracionálno, projevy bláznivosti či šílenství, to, co se vymyká "normálnosti", je součástí dramatu už od jeho počátků, avšak s rozdílnou intenzitou. Ačkoliv dosud v dějinách umění toto téma nebylo žánrově kategorizováno (nemluvíme o "dramatu šílenství" nebo "dramatu iracionálna") existuje celá řada děl, které toto téma obsahují do takové míry, že by bylo možné tvrdit, že takový žánr skutečně existuje. Jestliže v nejstarších dějinách dramatu by do tohoto žánru "zapadl" Euripidův Héraklés, v dějinách dramatu 20. století by jedním z nejvýraznějších děl tohoto "žánru" mohla být - vedle mnoha jiných - například Weissova hra Marat/Sade. A například hra Psychóza ve 4.48, kterou britská autorka Sarah Kaneové napsala krátce před sebevraždou (t1999), má dokonce "šílenství" a reflexi světa skrze "duševní nemoc" za své nejdůležitější téma.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleÚtěky z reality v českém polistopadovém dramatu (motivy iracionality a šílenství v dílech generačně spřízněných dramatiků narozených v letech 1960-1970)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-31
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId27500
dc.title.translatedThe escapes from the reality in Czech drama after revolution in 1989 (the motive of iracionality and madness in plays of dramatics born between 1960-1970)en_US
dc.contributor.refereeHerman, Josef
dc.identifier.aleph000772550
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV českých hrách napsaných po roce 1989 se velmi často objevují situace, v nichž se postavy chovají iracionálně až bláznivě. Vnímají svět, ať už ten velký - město, celou planetu - nebo ten soukromý, jimž může být domova rodinné vztahy či dokonce ten nejintimnější - jejich ,já" jako nehostinné, nepříjemné místo, v kterém neumí či nechtějí existovat. Není to jistě rys, který by byl vlastní pouze současné české hře. Iracionálno, projevy bláznivosti či šílenství, to, co se vymyká "normálnosti", je součástí dramatu už od jeho počátků, avšak s rozdílnou intenzitou. Ačkoliv dosud v dějinách umění toto téma nebylo žánrově kategorizováno (nemluvíme o "dramatu šílenství" nebo "dramatu iracionálna") existuje celá řada děl, které toto téma obsahují do takové míry, že by bylo možné tvrdit, že takový žánr skutečně existuje. Jestliže v nejstarších dějinách dramatu by do tohoto žánru "zapadl" Euripidův Héraklés, v dějinách dramatu 20. století by jedním z nejvýraznějších děl tohoto "žánru" mohla být - vedle mnoha jiných - například Weissova hra Marat/Sade. A například hra Psychóza ve 4.48, kterou britská autorka Sarah Kaneové napsala krátce před sebevraždou (t1999), má dokonce "šílenství" a reflexi světa skrze "duševní nemoc" za své nejdůležitější téma.cs_CZ
uk.abstract.enThe relation between reality and different kinds of unreality is one of the most important subjects in Czech drama written after revolution in 1989. In the last seventeen years a new generation of authors - middle aged dramatics - was formed between the dramatic authors, who started to write before the revolution. Alfred Radok's Association, which organises the dramatic competition (since 1992) and rewards the best Czech and Slovak plays, helped this new generation of dramatics to become more known among people interested in drama. Among these successful "middle aged" dramatics belongs for example Markéta Bláhová, David Drábek, Jiří Pokorný, Roman Sikora, lva Volánková, Petr Zelenka oops. Of course, it is valuable to suceed in Radok's competition not only for this middle aged dramatics generation, but also for older authors who started to write before the revolution and the youngest generation of dramatics as well. My thesis deals with some of the plays written by "middle aged" authors which succeeded in Radok' s competition. David Drábek is one of these "middle aged" authors. In my theses I analyze his plays "Burning giraffes" (Hořící žirafy), "Jane from park" (Jana z parku), "Akvabely" and others. Drábek works with special kind of humour full of fantastic motives very often but at the same time his plays...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
dc.identifier.lisID990007725500106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV