Šikana - dopady na osobnost agresora
Bulliyng - impact on personality of offender
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81866Identifiers
Study Information System: 136444
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kolářová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
15. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
šikana, agrese, osobnost agresoraKeywords (English)
bullying, aggression, personality of offenderTato bakalářská práce se zabývá šikanou a jejími dopady na osobnost agresorů. První část práce přibližuje šikanu obecně, podmínky, které ji napomáhají, a její různé formy. Druhá část se zabývá problematikou agrese, jejími druhy a etiologií. Důležitá je zde i podkapitola týkající se vlivu osobnostních dispozic agrese versus vlivu prostředí. Stěžejní část práce se zabývá osobností agresora, jeho typologiemi a možnými změnami, kterými agresor vzhledem k svému jednání může projít. Jsou zde podchyceny změny sociální, behaviorální i psychické, které mohou u jedince nastat. Závěrem práce je uveden návrh kvalitativního výzkumu, který se zabývá možným pozměněným kognitivním vnímáním šikany u osob agresorů ve srovnání s jedinci, kteří se s šikanou nesetkali vůbec, nebo byli "pouze" v roli přihlížejících.
This bachelor's thesis is focused on the bulling and its possible impact on the personality of the offender. The first part deals with the bullying in general, it contains the definition, the conditions, which cause the bullying, and its different forms. The second part deals with the problem of aggression, its etiology and different types. It focuses on the possible influence of nature versus nurture. The main part deals with the personality of the offender. It contains different typologies of offenders and it describes possible changes in the personality. The impact is described as psychological, social and behavioral change. Final part is a proposal of a qualitative research project. Its aim is to explore possible changes in cognition by the offenders. It is focused on the perception of bullying from the offender's perspective compared to the perspective of people who didn't participace in the bullying or were "just" in the role of bystanders.