Skúška na vysokej škole ako pedagogický problém
University Exam as a Pedagogical Issue
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81819Identifikátory
SIS: 133182
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Walterová, Eliška
Oponent práce
Šebková, Helena
Urbánek, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
27. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Prospěl/a
Disertační práce se zabývá zkouškou na vysoké škole v kontextu procesu zkoušení a hodnocení studentů. Tento proces je zkoumán v rovině institucionálního rámce zkoušení a hodnocení vysokoškolských studentů a v rovině reálného vzdělávacího procesu. Prací chceme poukázat na aktuálnost tohoto tématu v pedagogické teorii, praxi i výzkumu. Zkoušení a hodnocení studentů patří mezi povinnosti vysokoškolského učitele, a přesto toto téma není na Slovensku velmi zkoumáno, ani diskutováno. Cílem naší disertační práce bylo zjistit, jak se v současnosti realizuje semestrální zkoušení a hodnocení studentů na Slovensku a jaké vnější faktory jej ovlivňují. V teoretické části práce se soustřeďujeme na důležité aspekty procesu zkoušení a hodnocení vysokoškolských studentů jak je uvádí odborná literatura. V empirické části práce popisujeme samotný výzkum, který jsme uskutečnili na šesti fakultách tří vysokých škol na Slovensku. Prostřednictvím metod kvalitativního výzkumu (zkoumání dokumentů, rozhovor, pozorování) jsme vypracovali vícenásobnou případovou studii, která přináší analýzu strategií zkoušení a hodnocení studentů osmi učitelů anglického jazyka v odborné komunikaci v různých studijních programech. Z výsledků našeho výzkumu vyplývá, že sledovaní vysokoškolští učitelé v procesu zkoušení a hodnocení studentů...
The thesis deals with an examination in the context of student assessment in higher education. This process is researched in terms of the institutional frame of student assessment at universities and within a real educational process. We would like to point at the topicality of this theme in pedagogical theory, practice and research. Despite the fact that examination and assessment of students at university belongs to the duties of a university teacher this theme has neither been researched nor discussed in Slovakia a lot. The aim of our thesis was to find out how the university students are examined and assessed during a semester in Slovakia and what external factors influence this process. In our theoretical part we concentrate on important aspects of the university student assessment process as they are presented in literature. In the empirical part we describe the research which we have conducted at different faculties of three universities in Slovakia. By means of the qualitative research methods (document analysis, interview, observation) we have elaborated a multiple case study which brings an analysis of the assessment strategies of eight ESP teachers in different study programs. The results of our research show that studied university teachers act in the student assessment process very...