Tvorba a realizace projektu environmentální výchovy v preprimárním vzdělávání
Creation and implementation of project of invironmental upbringing in pre-school education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81676Identifikátory
SIS: 147385
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ferklová, Alžběta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
projekt, environmentální výchova, předškolní vzdělávání, dítě, pedagogKlíčová slova (anglicky)
project, environmental upbringing,pre- school education, child, educator1 Název Tvorba a realizace projektu environmentální výchovy v preprimárním vzdělávání Abstrakt Předkládaná diplomová práce se zabývá vytvořením a realizací projektu environmentální výchovy v preprimárním vzdělávání, který si klade za cíl zlepšit vztah dětí ke zvířatům na základě získání informací o zvířatech, přímého pozorování zvířat a prožitím činností a úkolů s živými zvířaty. Náplní teoretické části této práce je obecné vymezení pojmu projekt - jeho charakteristika, znaky pedagogického projektu, tvorba, metody a postupy hodnocení projektu, dále charakteristika předškolního dítěte s důrazem na věk 4 - 7 let v životě dítěte, pro které je projekt zpracován, teorie osobnosti pedagoga v předškolním zařízení (jeho tvořivost, kreativita), vymezení environmentální výchovy v RVP PV a pojmu environmentální senzitivita, vliv zvířat na vývoj dítěte předškolního věku, zaměření na možnosti využití zvířat v MŠ a na možná rizika bránící dítěti v kontaktu s živým zvířetem (alergie, fobie). Praktická část se nejprve podrobně věnuje popisu a realizaci připraveného projektu, včetně jeho evaluace a následně akčnímu výzkumu, který mapuje trojúhelník respondentů dítě - rodič - učitel a ověřuje metodou standardizovaného rozhovoru s dětmi a anonymních dotazníků pro rodiče a učitele, zda došlo k naplnění hlavního cíle projektu....
1 Title Creation and implementation of project of invironmental upbringing in pre-school education Abstract This enclosed thesis look into making and realizating a project of enviromental studies in preprimary education which main target is to improve relationship between children and animals based on gained information about animals, direct observing of animals and actual spending time and doing tasks with living animals. The theoretical part of this work is the general definition of the project - its characteristics, features of educational project, production methods and procedures for project evaluation, as well as characteristics of preschool children with emphasis on the age of 4-7 years in a child's life, for which the project is processed, personality theory teachers in pre-school (his creativeness), the definition of environmental education in the FEP and the concept of environmental sensitivity, the influence of animals on child development preschool dedicated to the use of animals in kindergarten and the possible risks hindering the child in contact with a live animal (allergies phobia). The practical part of the detail devoted to the description and implementation of the prepared project, including its evaluation followed by action research that maps the triangle respondents child - parent -...