Regulace reklamy na léčiva v kontextu právní a etické úpravy v ČR
Regulation of advertising of pharmaceuticals in the contex of legal and ethical regulations in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81655Identifiers
Study Information System: 151942
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Rosenfeldová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
23. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Právo, etika, léčiva, marketing, reklama, reklama na léčiva, etická samoregulace, regulace reklamyKeywords (English)
Law, ethics, pharmaceuticals, marketing, advertising, pharmaceutical marketing, ethical self-regulation, regulation of advertisingPráce se zabývá problematikou právní a etické regulace reklamy, konkrétně právní a etickou regulací reklamy na léčiva. Cílem práce je poskytnout ucelený náhled do předmětné problematiky a ilustrovat teoretické poznatky na příkladech z praxe. V menším měřítku také upozorňuje na specifické problémy v této oblasti a navrhuje jejich řešení. Člení se na šest kapitol. V úvodu je představena základní problematika a jsou uvedeny důvody výběru tématu autorem. Dále dochází k představení struktury práce, načež je odůvodněn výběr pramenů a je porovnána výsledná podoby práce s tezí. V teoretické části práce je čtenář nejprve seznámen se základními pojmy a aspekty. V následujících podkapitolách práce přechází k obecné regulaci reklamy a k regulaci reklamy na léčiva. Teoretická část není omezená na pouhý popis normativní úpravy, nýbrž je doplněna o některé kritické úvahy a návrhy na zlepšení. Praktická část bakalářské práce je věnována analýze vybraných případů týkajících se reklam na léčiva a jejich kritickému zhodnocení. V závěru dochází ke shrnutí práce a ucelené prezentaci zjištění, které autor zaznamenal. Zprostředkované informace mohou být nejen relevantním přínosem pro akademickou obec, ale i kvalitním zdrojem pro potřeby podnikatelů či zpracovatelů reklamy v oboru léčiv.
The bachelor thesis is concerned with legal and ethical regulation of advertising, notably with legal and ethical regulation of pharmaceutical advertising. The aim is to provide comprehensive insights into issues and to demonstrate theoretical knowledge on practical examples. On a smaller scale, the thesis also points to specific problems in this area while proposing their solutions. Its content is divided into six chapters. The introduction presents the issues and outlines the grounds for choosing this subject. Furthermore, it introduces the structure of the work followed by a justification of the selection of sources and evaluates the work's final form. The theoretical part is devoted to basic concepts and aspects of the topic. Following chapters explain general regulation of advertising and specific regulation of pharmaceutical advertising. This part is not limited to a mere description of the normative framework, but is complemented with some critical considerations and suggestions for improvement. The practical part is entrusted with the analysis of related cases and their critical evaluation. A complete presentation of findings noted by the author is delivered at the end of the thesis. Mediated information of its content may be not only beneficial for the academic community, but also may...