Vývoj česko-německé spolupráce na poli mateřských škol: cesta k jejímu vzniku, současná situace a možný přesah do budoucnosti
The development of Czech-German cooperation in pre-schools: the road to its origins, the current situation and possible future
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81636Collections
- Kvalifikační práce [12496]
Author
Advisor
Referee
Šmidrkal, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Czech-German Studies
Department
Department of German and Austrian Studies
Date of defense
1. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Česká republika, Spolková republika Německo, Česko-německá deklarace, spolupráce, vzdělávání, Mateřské školy, Tandem, Česko-německý fond budoucnosti
Keywords (English)
Czech Republic, Federal Republic of Germany, Czech-German Declaration, partnership, education, kindergarten, Tandem, Czech-German Future Fund
Předkládaná práce Vývoj česko-německé spolupráce na poli mateřských škol: cesta k jejímu vzniku, současná situace a možný přesah do budoucnosti se zaměřuje primárně na předškolní vzdělávání a jeho spojitost s vývojem česko-německé spolupráce. Jejím cílem je nejprve stručně vylíčit společnou česko-německou historii a stěžejní události, které vedly k formování česko-německé spolupráce. Po krátkém historickém exkurzu představí autorka předškolního vzdělávání v rámci Evropy pro lepší pochopení kontextu celé práce. Vzdělávání a hlavně to předškolní nabývá na významu a je v současné době hodně diskutovaným nadnárodním tématem. Tato kapitola by měla objasnit důležitost tohoto vzdělávání pro vzájemnou česko-německou spolupráci. V rámci této kapitoly budou také představeny a porovnány vzdělávací systémy obou zemí. Poslední nejobsáhlejší kapitola detailně pojednává o činnosti Koordinačního centra česko-německých výměn mládeže Tandem, kde přiblížení jeho činností je jedním z hlavních cílů práce.
The proposed thesis 'The development of Czech-German cooperation in pre-schools: the road to its origins, the current situation and possible future' focuses primarily on the preschool education and its connection with the Czech-German cooperation. Initially, the goal is to briefly present the common Czech-German history and the key events that resulted in the cooperation between both countries. After a brief sidestep into history author introduces preschool education in Europe to achieve a better understanding of the context of this thesis. Education, especially the preschool one, is gaining importance and is currently a debated topic on multinational levels. This chapter should explain the importance of pre-school education for the mutual Czech-German cooperation. Within this chapter author will also introduce and compare the educational systems of both participating countries. The last and most extensive chapter introduces the activities of the Czech-German Youth Exchange Coordination Centre Tandem in detail and the insight into its activities form the main goal of this thesis.