Mediální obraz změn na Václavském náměstí v kontextu urbanismu a jejich architektonické kvality
Media image of changes at Wencelslas square in the conzext of urbanism and architectuaral quality
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81573Identifiers
Study Information System: 148759
Collections
- Kvalifikační práce [18207]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
masová media, architektura, urbanismus, Václavské náměstí, veřejný prostorKeywords (English)
mass media, architecture, urbanism, Wenceslas Square, public spaceHlavním cílem diplomové práce Mediální obraz změn na Václavském náměstí v kontextu urbanismu a jejich architektonické kvality je analyzovat mediální pokrytí důležitých architektonických a urbanistických změn Václavského náměstí mezi lety 1997 a 2015. Dvě hlavní témata vybraná pro analýzu jsou revitalizace Václavského náměstí a stavba paláce Euro. Účelem analýzy je odpovědět na otázku: "Mají čtenáři všeobecně zaměřených periodik přístup k objektivním informacím o architektonických a urbanistických tématech?" Abych tuto otázku zodpověděl a potvrdil, že jsou mediální obsahy nezaujaté a objektivní, použiji kvantitativní obsahovou analýzu. Poté budeme mít možnost říci, že v případě Prahy jsou nebo nejsou architektonická témata dostatečně pokrytá a čtenáři mají nebo nemají šanci utvářet vlastní názory.
Primary objective of master's thesis named Media image of changes at Wenceslas Square in the context of urbanism and architectural quality is to analyse the media coverage of important architectural and urban changes of Wenceslas Square between 1997 and 2015. The two main topics chosen for the analysis are the Revitalisation of Wenceslas Square and the development of Euro Palace. The purpose of the analysis is to answer the following question: "Do readers of generally oriented periodicals have an access to objective information about architectural and urban projects?" I will apply a quantitative content analysis to answer this question and prove that media contents are unbiased. After that, we would be able to say in case of Prague the architectural topics are covered enough and readers have a chance to form their own opinions or not.