Show simple item record

dc.contributor.advisorProcházka, Martin
dc.creatorAvxentevskaya, Maria
dc.date.accessioned2018-10-30T00:26:41Z
dc.date.available2018-10-30T00:26:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81326
dc.description.abstractMaria Avxentevskaya Jak objevovat věci pomocí slov? Cesta Johna Wilkinse od inventio k vynalézání Abstract Práce zkoumá funkce rétorických a dialektických prostředků v argumentačním stylu Johna Wilkinse (1614−1672). Sleduje vývoj diskurzivních technik v jeho vědeckých a teologických spisech i jazykových pojednáních. Má za cíl zkoumat, jak interakce mezi kognitivním a performativním jazykem zlepšila raně moderní poznávací metody. Vychází z předpokladu, že postupy dialektické rétoriky nebyly pouze oblíbenými přesvědčovacími prostředky, ale daly se uplatnit také jako účinné nástroje v rámci heuristiky. Protože jazyk byl jedním z důležitých nástrojů poznání v raně novověké vědě, práce využívá koncept "performativního vědění" jako klíče k Wilkinsovým dialektickým a vědeckým objevům. Myšlenka performativního vědění pochází z analytické filozofie a teorie řečových aktů. Z tohoto pohledu se Wilkinsovy různorodé projekty jeví jako koherentní uplatňování umění vytvářet znalosti prostřednictvím přesvědčivé komunikace. Práce se snaží ukázat, jak se Wilkinsova argumentační metoda vymezila v kontrastu s barokní rétorikou obsaženou v raném spisu The Discovery of a World in the Moone (Objevení světa na Měsíci, 1638), jak se dále rozvíjela využíváním rétoriky pro sdělování vědeckých zkušeností v pojednání Mathematical...cs_CZ
dc.description.abstractMaria Avxentevskaya How to discover things with words? John Wilkins: from inventio to invention Abstract in English My doctoral thesis explores the functions of rhetorical and dialectical devices in the argumentative style of John Wilkins (1614−1672). My study traces the development of his discursive techniques in scientific narratives, theological writings, and linguistic treatises, with the aim to examine how the interplay between cognitive and performative language enhanced early-modern practices of knowledge-making. I argue that the procedures of dialectical rhetoric, apart from being popular perlocutionary tools, were effective as heuristic instruments. Language was one of the important agents in the performing of science, and my study employs the concept of "performative knowing" as a key to Wilkins's dialectical and scientific inventions. The idea of performative knowing straddles several constituents derived from the analytic philosophy and speech act theory. From this perspective, Wilkins's undertakings appear as a coherent exercise in the art of making knowledge through persuasive communication. My thesis explores how Wilkins's argumentative method departs from baroque rhetorical flair of The Discovery of a World in the Moone (1638), explores the capacity of rhetoric to impart scientific...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectearly-modernen_US
dc.subjecthistory of scienceen_US
dc.subjectdialectical rhetoricen_US
dc.subjectscientific experienceen_US
dc.subjectčasně-modernícs_CZ
dc.subjecthistorie vědycs_CZ
dc.subjectvědecké vyprávěnícs_CZ
dc.subjectdialektického rétorikycs_CZ
dc.subjectvědecké zkušenostics_CZ
dc.titleThe Aesthetic Aspect of Knowledge Acquisition in the European Renaissance and Early Modern Perioden_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-10-09
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId146641
dc.contributor.refereePfister, Manfred
dc.contributor.refereeVermeir, Koen
dc.identifier.aleph002040434
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.discipline-en_US
thesis.degree.discipline-cs_CZ
thesis.degree.programText and Event in Early Modern Europeen_US
thesis.degree.programText a dění v raně novověké Evropěcs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.cs-cs_CZ
uk.degree-discipline.en-en_US
uk.degree-program.csText a dění v raně novověké Evropěcs_CZ
uk.degree-program.enText and Event in Early Modern Europeen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csMaria Avxentevskaya Jak objevovat věci pomocí slov? Cesta Johna Wilkinse od inventio k vynalézání Abstract Práce zkoumá funkce rétorických a dialektických prostředků v argumentačním stylu Johna Wilkinse (1614−1672). Sleduje vývoj diskurzivních technik v jeho vědeckých a teologických spisech i jazykových pojednáních. Má za cíl zkoumat, jak interakce mezi kognitivním a performativním jazykem zlepšila raně moderní poznávací metody. Vychází z předpokladu, že postupy dialektické rétoriky nebyly pouze oblíbenými přesvědčovacími prostředky, ale daly se uplatnit také jako účinné nástroje v rámci heuristiky. Protože jazyk byl jedním z důležitých nástrojů poznání v raně novověké vědě, práce využívá koncept "performativního vědění" jako klíče k Wilkinsovým dialektickým a vědeckým objevům. Myšlenka performativního vědění pochází z analytické filozofie a teorie řečových aktů. Z tohoto pohledu se Wilkinsovy různorodé projekty jeví jako koherentní uplatňování umění vytvářet znalosti prostřednictvím přesvědčivé komunikace. Práce se snaží ukázat, jak se Wilkinsova argumentační metoda vymezila v kontrastu s barokní rétorikou obsaženou v raném spisu The Discovery of a World in the Moone (Objevení světa na Měsíci, 1638), jak se dále rozvíjela využíváním rétoriky pro sdělování vědeckých zkušeností v pojednání Mathematical...cs_CZ
uk.abstract.enMaria Avxentevskaya How to discover things with words? John Wilkins: from inventio to invention Abstract in English My doctoral thesis explores the functions of rhetorical and dialectical devices in the argumentative style of John Wilkins (1614−1672). My study traces the development of his discursive techniques in scientific narratives, theological writings, and linguistic treatises, with the aim to examine how the interplay between cognitive and performative language enhanced early-modern practices of knowledge-making. I argue that the procedures of dialectical rhetoric, apart from being popular perlocutionary tools, were effective as heuristic instruments. Language was one of the important agents in the performing of science, and my study employs the concept of "performative knowing" as a key to Wilkins's dialectical and scientific inventions. The idea of performative knowing straddles several constituents derived from the analytic philosophy and speech act theory. From this perspective, Wilkins's undertakings appear as a coherent exercise in the art of making knowledge through persuasive communication. My thesis explores how Wilkins's argumentative method departs from baroque rhetorical flair of The Discovery of a World in the Moone (1638), explores the capacity of rhetoric to impart scientific...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV