The Aesthetic Aspect of Knowledge Acquisition in the European Renaissance and Early Modern Period
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81326Identifiers
Study Information System: 146641
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Pfister, Manfred
Vermeir, Koen
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
-
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
9. 10. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
časně-moderní, historie vědy, vědecké vyprávění, dialektického rétoriky, vědecké zkušenostiKeywords (English)
early-modern, history of science, dialectical rhetoric, scientific experienceMaria Avxentevskaya Jak objevovat věci pomocí slov? Cesta Johna Wilkinse od inventio k vynalézání Abstract Práce zkoumá funkce rétorických a dialektických prostředků v argumentačním stylu Johna Wilkinse (1614−1672). Sleduje vývoj diskurzivních technik v jeho vědeckých a teologických spisech i jazykových pojednáních. Má za cíl zkoumat, jak interakce mezi kognitivním a performativním jazykem zlepšila raně moderní poznávací metody. Vychází z předpokladu, že postupy dialektické rétoriky nebyly pouze oblíbenými přesvědčovacími prostředky, ale daly se uplatnit také jako účinné nástroje v rámci heuristiky. Protože jazyk byl jedním z důležitých nástrojů poznání v raně novověké vědě, práce využívá koncept "performativního vědění" jako klíče k Wilkinsovým dialektickým a vědeckým objevům. Myšlenka performativního vědění pochází z analytické filozofie a teorie řečových aktů. Z tohoto pohledu se Wilkinsovy různorodé projekty jeví jako koherentní uplatňování umění vytvářet znalosti prostřednictvím přesvědčivé komunikace. Práce se snaží ukázat, jak se Wilkinsova argumentační metoda vymezila v kontrastu s barokní rétorikou obsaženou v raném spisu The Discovery of a World in the Moone (Objevení světa na Měsíci, 1638), jak se dále rozvíjela využíváním rétoriky pro sdělování vědeckých zkušeností v pojednání Mathematical...
Maria Avxentevskaya How to discover things with words? John Wilkins: from inventio to invention Abstract in English My doctoral thesis explores the functions of rhetorical and dialectical devices in the argumentative style of John Wilkins (1614−1672). My study traces the development of his discursive techniques in scientific narratives, theological writings, and linguistic treatises, with the aim to examine how the interplay between cognitive and performative language enhanced early-modern practices of knowledge-making. I argue that the procedures of dialectical rhetoric, apart from being popular perlocutionary tools, were effective as heuristic instruments. Language was one of the important agents in the performing of science, and my study employs the concept of "performative knowing" as a key to Wilkins's dialectical and scientific inventions. The idea of performative knowing straddles several constituents derived from the analytic philosophy and speech act theory. From this perspective, Wilkins's undertakings appear as a coherent exercise in the art of making knowledge through persuasive communication. My thesis explores how Wilkins's argumentative method departs from baroque rhetorical flair of The Discovery of a World in the Moone (1638), explores the capacity of rhetoric to impart scientific...