Možnosti prezentace základů speciální teorie relativity
How to present elements of Special Theory of Relativity
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81208Identifiers
Study Information System: 130060
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Gottwald, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Jádrem práce jsou vytvořené elektronické nástroje, konkrétně interaktivní animace, použitelné při výuce speciální teorie relativity na vyšší středoškolské a vysokoškolské úrovni. S využitím technologie HTML5 byly vytvořeny čtyři interaktivní animace a kalkulátor relativistických jevů. Pro interaktivní animace vytvořeny v rámci této vytvořeny listy otázek a úkolů s vypracovanými správnými odpověďmi. Jsou předpokládány tři možnosti využití nástrojů: učitelem při frontální výuce, studenty při samostatné práci a laickou veřejností zajímající se o teorii relativity. Celá sada nástrojů je dostupná online. Součástí práce je také rešerše související literatury, miskoncepcí a dostupných elektronických pomůcek. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The core of this work are electronic tools, specifically interactive animations, usable for teaching the special theory of relativity in the advanced courses in the high schools and on college level. Using HTML5 technologies were created four interactive animations and calculator of relativistic phenomena. For interactive animations, there are sets of questions and tasks accompanied with the correct answers. There are three options in using of these tools: either by the teacher in frontal instruction method or by students during their individual work or by the general public interested in the topic of the special theory of relativity. Whole package is available online. The work also includes research of related literature, misconceptions and available electronic tools. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)