Mimoevropské kultury v zrcadle vybraných operních libret 18. století. Pokus o typologii
Non - European Cultures in the Mirror of Selected Eighteenth Century Opera Libretti. An Attempt to Typology
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81065Identifikátory
SIS: 166548
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Halbich, Marek
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Evropské kulturní a duchovní dějiny
Katedra / ústav / klinika
Obor Evropské kulturní a duchovní dějiny
Datum obhajoby
8. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
18. století, dějiny hudby, dějiny opery, italská opera, francouzská opera, exotismus, interkulturní vztahy, komparativní studieKlíčová slova (anglicky)
18.th Century, music history, opera history, Italian opera, French opera, exoticism, intercultural relationships, comparative studiesČeský abstrakt Diplomová práce se zabývá různými podobami reprezentace mimoevropských kultur včetně jejich obyvatel v hudebně-dramatických dílech 18. století. Nejprve podává přehled charakteristických rysů těchto děl v kontextu jejich historického vývoje (zejména na příkladech z francouzské a italské opery a příbuzných žánrů), poté zkoumá problematiku takzvaného exotismu v opeře obecně a na závěr se pokouší o formulování typologie zobrazování mimoevropských kultur na třech vybraných dílech dané epochy: opery-baletu Les Indes Galantes Jeana Phillipa Rameaua, opery Montezuma Carla Heinricha Grauna a opery Motezuma Antonia Vivaldiho. V krátkém shrnutí jsou též představena exotická témata v operním díle Georga Friedricha Händela. U operních děl jsou z výše uvedeného pohledu analyzovány zejména textové předlohy (libreta), částečně pak také zhudebnění těchto předloh a podoba jevištní prezentace. Klíčová slova: 18. století, dějiny hudby, dějiny opery, italská opera, francouzská opera, exotismus, interkulturní vztahy, komparativní studie
English abstract The master's thesis deals with different representations of non-European cultures and their inhabitants in musical dramas (operas and related genres) of the eighteenth century. Firstly it gives some typical characteristics of these musical artworks in historical context (focusing on Italian and French examples especially) than it concentrates on the topic of so-called exoticism in general. The final part of the thesis which is based on three case studies formulates some typical approaches to the problem of representation of non- european cultures by analyzing musical settings, stage representations and especially librettoes of three important operatic works by Vivaldi (Motezuma), Graun (Montezuma) and Rameau (Les Indes Galantes). The topic of exoticism in Handel 's selected operas is mentioned in a short survey. Keywords: 18th century, music history, opera history, Italian opera, French opera, exoticism, inrercultural relationships, comparative studies
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Dětské opery
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOStejskalová, Šárka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020)Datum obhajoby: 8. 6. 2020 -
Operní inscenace v divadle Kolowrat - opera v komorním prostoru
Výsledek obhajoby: OBHÁJENODolejšová, Barbora (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 9. 2. 2011Diplomová práce mapuje tvorbu operního souboru Národního divadla na scéně Divadla Kolowrat v průběhu dosavadních patnácti let. Autorka se v ní zamýšlí nad obecnou problematikou inscenování komorních oper a na základě analýz ... -
Praha jako evropská operní křižovatka poloviny 19. století se zvláštním ohledem na osobnost J. F. Kittla
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOŠochman, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019)Datum obhajoby: 20. 2. 2019One of the most fundamental changes of the European opera production of the so-called long 19th century - apart from the change of the music structure itself, opera dramaturgy (or poetics) and forming of stable repertoire ...