dc.contributor.advisor | Ondo Grečenková, Martina | |
dc.creator | Pšenička, Jan | |
dc.date.accessioned | 2020-08-22T06:59:03Z | |
dc.date.available | 2020-08-22T06:59:03Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/81065 | |
dc.description.abstract | Český abstrakt Diplomová práce se zabývá různými podobami reprezentace mimoevropských kultur včetně jejich obyvatel v hudebně-dramatických dílech 18. století. Nejprve podává přehled charakteristických rysů těchto děl v kontextu jejich historického vývoje (zejména na příkladech z francouzské a italské opery a příbuzných žánrů), poté zkoumá problematiku takzvaného exotismu v opeře obecně a na závěr se pokouší o formulování typologie zobrazování mimoevropských kultur na třech vybraných dílech dané epochy: opery-baletu Les Indes Galantes Jeana Phillipa Rameaua, opery Montezuma Carla Heinricha Grauna a opery Motezuma Antonia Vivaldiho. V krátkém shrnutí jsou též představena exotická témata v operním díle Georga Friedricha Händela. U operních děl jsou z výše uvedeného pohledu analyzovány zejména textové předlohy (libreta), částečně pak také zhudebnění těchto předloh a podoba jevištní prezentace. Klíčová slova: 18. století, dějiny hudby, dějiny opery, italská opera, francouzská opera, exotismus, interkulturní vztahy, komparativní studie | cs_CZ |
dc.description.abstract | English abstract The master's thesis deals with different representations of non-European cultures and their inhabitants in musical dramas (operas and related genres) of the eighteenth century. Firstly it gives some typical characteristics of these musical artworks in historical context (focusing on Italian and French examples especially) than it concentrates on the topic of so-called exoticism in general. The final part of the thesis which is based on three case studies formulates some typical approaches to the problem of representation of non- european cultures by analyzing musical settings, stage representations and especially librettoes of three important operatic works by Vivaldi (Motezuma), Graun (Montezuma) and Rameau (Les Indes Galantes). The topic of exoticism in Handel 's selected operas is mentioned in a short survey. Keywords: 18th century, music history, opera history, Italian opera, French opera, exoticism, inrercultural relationships, comparative studies | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | 18. století | cs_CZ |
dc.subject | dějiny hudby | cs_CZ |
dc.subject | dějiny opery | cs_CZ |
dc.subject | italská opera | cs_CZ |
dc.subject | francouzská opera | cs_CZ |
dc.subject | exotismus | cs_CZ |
dc.subject | interkulturní vztahy | cs_CZ |
dc.subject | komparativní studie | cs_CZ |
dc.subject | 18.th Century | en_US |
dc.subject | music history | en_US |
dc.subject | opera history | en_US |
dc.subject | Italian opera | en_US |
dc.subject | French opera | en_US |
dc.subject | exoticism | en_US |
dc.subject | intercultural relationships | en_US |
dc.subject | comparative studies | en_US |
dc.title | Mimoevropské kultury v zrcadle vybraných operních libret 18. století. Pokus o typologii | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-09-08 | |
dc.description.department | European Cultural and Intellectual History | en_US |
dc.description.department | Obor Evropské kulturní a duchovní dějiny | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 166548 | |
dc.title.translated | Non - European Cultures in the Mirror of Selected Eighteenth Century Opera Libretti. An Attempt to Typology | en_US |
dc.contributor.referee | Halbich, Marek | |
dc.identifier.aleph | 002102560 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Evropské kulturní a duchovní dějiny | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | European Cultural and Intellectual History | en_US |
thesis.degree.program | Historické vědy | cs_CZ |
thesis.degree.program | History | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Obor Evropské kulturní a duchovní dějiny | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::European Cultural and Intellectual History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Evropské kulturní a duchovní dějiny | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | European Cultural and Intellectual History | en_US |
uk.degree-program.cs | Historické vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | History | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Český abstrakt Diplomová práce se zabývá různými podobami reprezentace mimoevropských kultur včetně jejich obyvatel v hudebně-dramatických dílech 18. století. Nejprve podává přehled charakteristických rysů těchto děl v kontextu jejich historického vývoje (zejména na příkladech z francouzské a italské opery a příbuzných žánrů), poté zkoumá problematiku takzvaného exotismu v opeře obecně a na závěr se pokouší o formulování typologie zobrazování mimoevropských kultur na třech vybraných dílech dané epochy: opery-baletu Les Indes Galantes Jeana Phillipa Rameaua, opery Montezuma Carla Heinricha Grauna a opery Motezuma Antonia Vivaldiho. V krátkém shrnutí jsou též představena exotická témata v operním díle Georga Friedricha Händela. U operních děl jsou z výše uvedeného pohledu analyzovány zejména textové předlohy (libreta), částečně pak také zhudebnění těchto předloh a podoba jevištní prezentace. Klíčová slova: 18. století, dějiny hudby, dějiny opery, italská opera, francouzská opera, exotismus, interkulturní vztahy, komparativní studie | cs_CZ |
uk.abstract.en | English abstract The master's thesis deals with different representations of non-European cultures and their inhabitants in musical dramas (operas and related genres) of the eighteenth century. Firstly it gives some typical characteristics of these musical artworks in historical context (focusing on Italian and French examples especially) than it concentrates on the topic of so-called exoticism in general. The final part of the thesis which is based on three case studies formulates some typical approaches to the problem of representation of non- european cultures by analyzing musical settings, stage representations and especially librettoes of three important operatic works by Vivaldi (Motezuma), Graun (Montezuma) and Rameau (Les Indes Galantes). The topic of exoticism in Handel 's selected operas is mentioned in a short survey. Keywords: 18th century, music history, opera history, Italian opera, French opera, exoticism, inrercultural relationships, comparative studies | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Obor Evropské kulturní a duchovní dějiny | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021025600106986 | |