Show simple item record

Globální a lokální programy: Výhody globálních přístupů na příkladech vzdělávání v rozvojových zemích
dc.contributor.advisorParízek, Michal
dc.creatorŠuráňová, Dorota
dc.date.accessioned2020-08-27T08:37:11Z
dc.date.available2020-08-27T08:37:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/80944
dc.description.abstractInternational development aid is one of the main elements of international relations and politics. It has taken place since the 1950's through great international organisations and institutions. Nevertheless, the international approach towards development has been considerably criticized. Critics have pointed out the generality of methods of development and the "one size fits all" paradigm. These programmes did not reflect and adapt enough to the conditions of specific areas, and preferred centralised approaches. At the same time a range of regional and local development initiatives has emerged. Despite the great success of local forms of aid, the international aid is still widely in demand and not decreasing. The aim of this thesis is to demonstrate the advantages of international presence in developing education programmes, with the following research question: What benefits do international organisations or institutions bring to national education programmes? Based on participatory observation of education systems in the Philippines and Myanmar, the thesis assesses the main advantages of international development programmes and the benefits for their participants. On the example of two international non-governmental organisations, namely Asia South Pacific Association for Basic and Adult...en_US
dc.description.abstractMezinárodní rozvojová spolupráce tvoří součást mezinárodních vztahů a politiky již od 50. let 20. století, kdy se institucionalizovala pomocí mezinárodních organizací. Míra zapojení globálních aktérů se postupně měnila v závislosti na vývoji rozvojových paradigmat, nicméně i přes dosažené úspěchy byl mezinárodní přístup čím dál častěji terčem kritiky. Kritici jí zejména vytýkali zobecňující metodické přístupy, které nereflektovaly specifické místní podmínky a nedokázaly tak prostředky rozvojové spolupráce dostatečně adaptovat. Centralizované programové postupy vedly k nejasným výsledkům a zároveň se začaly prosazovat lokální programy. Navzdory růstu lokálních přístupů k rozvoji však stále neubývá mezinárodních iniciativ. Tato práce se snaží ukázat výhody a přínosy mezinárodních programů oproti lokálním programům na příkladu jejich vlivu na vzdělávací systémy v rozvojových zemích a zodpovídá následující výzkumnou otázku: Jaké výhody přinášejí mezinárodní organizace a instituce národním vzdělávacím systémům? Na základě zúčastněného pozorování vzdělávacích programů na Filipínách a v Myanmaru diplomová práce vyhodnocuje přínosy mezinárodních rozvojových programů na příkladech dvou mezinárodních nevládních organizací, konkrétně Asia South Pacific Association for Basic a Adult Education (ASPBAE) a Save...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectAdvantage of globalen_US
dc.subjectdeveloping countriesen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectINGOsen_US
dc.subjectadvocacyen_US
dc.subjectcapacity developmenten_US
dc.subjectPhilippinesen_US
dc.subjectMyanmaren_US
dc.subjectASPBAEen_US
dc.subjectSave the Childrenen_US
dc.subjectVýhody mezinárodního zázemícs_CZ
dc.subjectrozvojové zeměcs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectmezinárodní neziskové organizacecs_CZ
dc.subjectpodpora a realizace politikcs_CZ
dc.subjectpodpora kapacitcs_CZ
dc.subjectFilipínycs_CZ
dc.subjectMyanmarcs_CZ
dc.subjectASPBAEcs_CZ
dc.subjectSave the Childrencs_CZ
dc.titleGlobal and Local Initiatives: Advantages of "the Global" in Development Education Programmesen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-21
dc.description.departmentDepartment of International Relationsen_US
dc.description.departmentKatedra mezinárodních vztahůcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId166225
dc.title.translatedGlobální a lokální programy: Výhody globálních přístupů na příkladech vzdělávání v rozvojových zemíchcs_CZ
dc.contributor.refereeKučerová, Irah
dc.identifier.aleph002093594
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Relationsen_US
thesis.degree.disciplineMezinárodní vztahycs_CZ
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of International Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMezinárodní vztahycs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Relationsen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csMezinárodní rozvojová spolupráce tvoří součást mezinárodních vztahů a politiky již od 50. let 20. století, kdy se institucionalizovala pomocí mezinárodních organizací. Míra zapojení globálních aktérů se postupně měnila v závislosti na vývoji rozvojových paradigmat, nicméně i přes dosažené úspěchy byl mezinárodní přístup čím dál častěji terčem kritiky. Kritici jí zejména vytýkali zobecňující metodické přístupy, které nereflektovaly specifické místní podmínky a nedokázaly tak prostředky rozvojové spolupráce dostatečně adaptovat. Centralizované programové postupy vedly k nejasným výsledkům a zároveň se začaly prosazovat lokální programy. Navzdory růstu lokálních přístupů k rozvoji však stále neubývá mezinárodních iniciativ. Tato práce se snaží ukázat výhody a přínosy mezinárodních programů oproti lokálním programům na příkladu jejich vlivu na vzdělávací systémy v rozvojových zemích a zodpovídá následující výzkumnou otázku: Jaké výhody přinášejí mezinárodní organizace a instituce národním vzdělávacím systémům? Na základě zúčastněného pozorování vzdělávacích programů na Filipínách a v Myanmaru diplomová práce vyhodnocuje přínosy mezinárodních rozvojových programů na příkladech dvou mezinárodních nevládních organizací, konkrétně Asia South Pacific Association for Basic a Adult Education (ASPBAE) a Save...cs_CZ
uk.abstract.enInternational development aid is one of the main elements of international relations and politics. It has taken place since the 1950's through great international organisations and institutions. Nevertheless, the international approach towards development has been considerably criticized. Critics have pointed out the generality of methods of development and the "one size fits all" paradigm. These programmes did not reflect and adapt enough to the conditions of specific areas, and preferred centralised approaches. At the same time a range of regional and local development initiatives has emerged. Despite the great success of local forms of aid, the international aid is still widely in demand and not decreasing. The aim of this thesis is to demonstrate the advantages of international presence in developing education programmes, with the following research question: What benefits do international organisations or institutions bring to national education programmes? Based on participatory observation of education systems in the Philippines and Myanmar, the thesis assesses the main advantages of international development programmes and the benefits for their participants. On the example of two international non-governmental organisations, namely Asia South Pacific Association for Basic and Adult...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mezinárodních vztahůcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020935940106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV