Global and Local Initiatives: Advantages of "the Global" in Development Education Programmes
Globální a lokální programy: Výhody globálních přístupů na příkladech vzdělávání v rozvojových zemích
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80944Identifiers
Study Information System: 166225
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Irah
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Relations
Department
Department of International Relations
Date of defense
21. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Výhody mezinárodního zázemí, rozvojové země, vzdělávání, mezinárodní neziskové organizace, podpora a realizace politik, podpora kapacit, Filipíny, Myanmar, ASPBAE, Save the ChildrenKeywords (English)
Advantage of global, developing countries, education, INGOs, advocacy, capacity development, Philippines, Myanmar, ASPBAE, Save the ChildrenMezinárodní rozvojová spolupráce tvoří součást mezinárodních vztahů a politiky již od 50. let 20. století, kdy se institucionalizovala pomocí mezinárodních organizací. Míra zapojení globálních aktérů se postupně měnila v závislosti na vývoji rozvojových paradigmat, nicméně i přes dosažené úspěchy byl mezinárodní přístup čím dál častěji terčem kritiky. Kritici jí zejména vytýkali zobecňující metodické přístupy, které nereflektovaly specifické místní podmínky a nedokázaly tak prostředky rozvojové spolupráce dostatečně adaptovat. Centralizované programové postupy vedly k nejasným výsledkům a zároveň se začaly prosazovat lokální programy. Navzdory růstu lokálních přístupů k rozvoji však stále neubývá mezinárodních iniciativ. Tato práce se snaží ukázat výhody a přínosy mezinárodních programů oproti lokálním programům na příkladu jejich vlivu na vzdělávací systémy v rozvojových zemích a zodpovídá následující výzkumnou otázku: Jaké výhody přinášejí mezinárodní organizace a instituce národním vzdělávacím systémům? Na základě zúčastněného pozorování vzdělávacích programů na Filipínách a v Myanmaru diplomová práce vyhodnocuje přínosy mezinárodních rozvojových programů na příkladech dvou mezinárodních nevládních organizací, konkrétně Asia South Pacific Association for Basic a Adult Education (ASPBAE) a Save...
International development aid is one of the main elements of international relations and politics. It has taken place since the 1950's through great international organisations and institutions. Nevertheless, the international approach towards development has been considerably criticized. Critics have pointed out the generality of methods of development and the "one size fits all" paradigm. These programmes did not reflect and adapt enough to the conditions of specific areas, and preferred centralised approaches. At the same time a range of regional and local development initiatives has emerged. Despite the great success of local forms of aid, the international aid is still widely in demand and not decreasing. The aim of this thesis is to demonstrate the advantages of international presence in developing education programmes, with the following research question: What benefits do international organisations or institutions bring to national education programmes? Based on participatory observation of education systems in the Philippines and Myanmar, the thesis assesses the main advantages of international development programmes and the benefits for their participants. On the example of two international non-governmental organisations, namely Asia South Pacific Association for Basic and Adult...