Zobrazení dětí v časopisech pro rodiče v roce 2013
Children in magazines for parents in 2013
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80931Collections
- Kvalifikační práce [12440]
Author
Advisor
Referee
Klabíková Rábová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komerční komunikace, nekomerční komunikace, časopisy pro rodiče, zobrazování dětí, semiotická analýza, mediální účinky
Keywords (English)
Commerical communication, noncommercial communication, magazines for parents, representation of children, semiotic analysis, media effects
Hlavním cílem diplomové práce je na základě výsledků sémiotické analýzy popsat způsob komunikace časopisů pro rodiče se čtenáři a zjistit, jakou roli v nich hraje zobrazení dětí. Předmětem výzkumu jsou vybrané články z oblasti komerční a nekomerční komunikace. Úvodní část práce nastiňuje stručně historii mediálních výzkumů. Na tuto část navazuje oddíl věnovaný popisu vývoje vnímání mateřství a postavení dítěte ve společnosti s důrazem na vliv křesťanství. Předmětem další kapitol je změna společenské role žen umožňující vznik ženského tisku. V této souvislosti je zvláštní pozornost věnována ženskému tisku na území České republiky. V části zabývající se legislativou jsou představena důležitá právní vymezení dětství zejména ve vztahu k médiím. Analytické části práce předchází stručná charakteristika zkoumaných časopisů a popis metody sémiotické analýzy. Výsledkem analýzy vybraných textů je popis významotvorných prvků jednotlivých sdělení, vztahů komerčních a redakčních článků a jejich zasazení do širšího společenského kontextu. Závěr práce shrnuje zásadní poznatky týkající komunikace časopisů se svými čtenáři, role zobrazení dítěte či provázanosti komerčních a nekomerčních textů.
The main aim of the diploma thesis is to describe the way that magazines for parents communicate with their readers and to identify the role of the representation of children. A selection of articles representing both commercial and noncommercial communication is analyzed using the method of semiotic analysis. The introductory part of the thesis, briefly presenting the history of media research, is followed by a section describing the way that motherhood and the status of a child has been perceived throughout history, with special attention to the influence of Christianity. Following chapters focus on the changes of the social role of women that enabled the rise of women's periodicals, both in the USA, Europe and also in the Czech lands. The part dedicated to legislation introduces the most significant legal definitions of children and childhood in relation to media. The analytical part of the thesis is preceded by a brief characterization of the selected magazines and an explanation of the method of semiotic analysis. The analysis results in the description of meaning bearing elements of the individual pieces of information which are placed in a wider social context. The summary offers a review of the most significant findings relating to the communication of periodicals with their readers, the...