Kvalitativní studie užití oline seznamovacích serverů v České republice
Qualitative study on the use of online dating servers in the Czech republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80890Identifikátory
SIS: 153108
Kolekce
- Kvalifikační práce [18349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Jiřina
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
3. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Seznamovací servery, Badoo, motivace, užití, sebeprezentace, komunikace, počítačem zprostředkovaná komunikace, stereotypy, vztahy, sociální síť, kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
Online dating, dating sites, Badoo, selfpresentation, motivation, usage, communication, computer mediated communication, stereotypes, relationships, social network sites, qualitative researchTato diplomová práce si klade za cíl zmapovat a popsat, jak uživatelé online seznamkových serverů užívají toto médium, jakým způsobem si tvoří profil, prezentují se a jaké motivace mají k užívání online seznamkových serverů. Pro sběr dat jsem si zvolila kvalitativní výzkum. Kvalitativní metodou byly hloubkové polostrukturované rozhovory se čtrnácti uživateli seznamkového serveru Badoo. Práce je rozdělena na dvě části. V první části se soustředím na teoretické koncepty. Podrobněji se věnuji historii online seznamování, sebeprezentaci a motivaci užití online seznamovacích serverů. Dále jsou v teoretické části zmíněny přístupy ke vztahům z hlediska evoluční psychologie a v neposlední řadě také stereotypy. Druhá část práce je empirická. Zabývá se metodologií, výzkumnými otázkami, výzkumnou strategií a především samotnou analýzou rozhovorů. Na základě hloubkových rozhovorů s respondenty jsem si vytvořila několik stěžejních kategorií, které jsou v analytické části podrobněji popisovány. Tato studie popisuje postoje respondentů ke kategoriím, jako je motivace užití seznamkových serverů, postoje k tomuto typu seznamování, sebeprezentace, komunikace a stereotypy vyskytující se u uživatelů online seznamkových serverů. Poslední část práce se věnuje shrnutí poznatků a výsledků výzkumu.
This thesis aims to map and describe how users of online dating servers use this medium. How do they self-present on dating sites and how do they create a profile. What is the motivation to use the online dating sites. For data collection, I chose qualitative research. As a qualitative method were used depth interviews with fourteen users of dating site Badoo. The work is divided into two parts. The first part will focus on theoretical concepts. Detail is devoted to the history of online dating, self-presentation, motivation to use online dating sites. Furthermore, the theoretical approaches discussed the relations in terms of evolutionary psychology and, ultimately, stereotypes. The second part is empirical. It deals with methodology, research questions, research strategies and especially the analysis of interviews. Based on interviews with respondents, I have developed several key categories, which are described in more detail the analytical part. This study describes the attitudes/ approach of respondents to categories such as motivation to use dating sites, self-presentation, communication and stereotypes which I have noticed in my research sample. The last part is devoted to a summary of findings and research results.