Historie Reálného gymnázia v Jilemnici
History of the Secondary School in Jilemnice
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80854Identifiers
Study Information System: 161854
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gymnázium, historie školství v českých zemích, střední školaKeywords (English)
grammar school, history of the Czech education system, secondary schoolDiplomová práce popisuje okolnosti vzniku, vývoj a transformaci Reálného gymnázia v Jilemnici v letech 1913-1948 v kontextu politických, hospodářských a společenských změn a měnící se státní vzdělávací politiky. Práce sestává ze dvou hlavních částí, z nichž první se věnuje historickému vývoji reálného gymnázia jako typu školy, a představuje proto teoretické východisko pro část druhou, zaměřenou na vlastní historii jilemnického Reálného gymnázia. Ta zachycuje každodenní život instituce založené po mnoha letech úsilí českého obyvatelstva na podporu českého jazyka a národní identity v převážně německé jazykové oblasti. Představuje rovněž problémy, s nimiž se škola potýkala v dobách klidu a v průběhu světových válečných konfliktů včetně přechodného uzavření ústavu v letech 1941-1945. Horní časovou hranicí práce je rok 1948, kdy na základě zákona o základní úpravě jednotného školství došlo k zásadní změně charakteru reálného gymnázia. V přílohách je zachycena rovněž osobní historie vybraných osobností profesorského sboru v období, kdy působili v reálném gymnáziu, a vzpomínky několika pamětníků na tento ústav.
The thesis describes the circumstances of founding, development and transformation of the Grammar school in Jilemnice from 1913 to 1948 in the context of the political, economic and social changes and, also, changes of the national education policy. The paper consists of two major parts: the first one describes the historical development of the grammar school as a type, and thus forms a theoretical basis for the second part focused on the history of the Grammar school in Jilemnice itself. The latter part puts forward a picture of a daily life of the institution that was established by Czech citizens to support the Czech language and the national identity in a predominantly German-speaking area. It also presents problems the school faced during the peace time as well as during the global war conflicts, including the temporary closure of the school from 1941 to 1945. The paper finishes in 1948 when the character of the Grammar school changed significantly due to Act no. 95/1948 Sb. The appendices provide personal history of selected professors and memories of several former students.