Číslo e ve školské matematice
The e number in school mathematics
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80824Identifiers
Study Information System: 171855
Collections
- Kvalifikační práce [10357]
Author
Advisor
Referee
Bečvář, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Mathematics Oriented at Education - Descriptive Geometry Oriented at Education
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
číslo e, přirozený logaritmusKeywords (English)
e number, natural logarithmTato bakalářská práce představuje různé zajímavé případy, kde se číslo e objevuje ve školské matematice. Ukazuje logaritmus jako početní nástroj, věnuje se logaritmickým tabulkám i významu přirozeného logaritmu. Odhaluje také souvislost mezi hyperbolou a přirozeným logaritmem. Dále jsou v práci popsány různé způsoby zavedení čísla e a jeho aproximace (např. pomocí součtu řady nebo řetězového zlomku). Uvedeno je několik úloh, které ilustrují význam e pro různé okruhy školské matematiky. V neposlední řadě jsou odvozeny některé důležité vlastnosti čísla e. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis shows various examples of applications of the Euler number in school mathematics. Also, it introduces logarithm as a computational tool, it deals with logarithmic tables and importance of the natural logarithm, both historically and mathematically. Special emphasis is put on the connection between the hyperbola and the natural logarithm. Furthermore, the thesis deals with various ways of defi ning the number e and its approximations (e.g., as a sum of a sequence or as a continued fraction). A few examples illustrating the importance of the number e for various areas of mathematics are presented. Finally, the thesis presents some important properties of the Euler number. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)