Český systém povinného vzdělávání - analýza dat PISA
Czech System of Compulsory Education - PISA data analysis
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80701Identifikátory
SIS: 140044
Kolekce
- Kvalifikační práce [18079]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Votápková, Jana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
15. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vzdělávací systém, PISAKlíčová slova (anglicky)
educational system, PISATato práce je zaměřena na zkoumání dopadu školské reformy z roku 2004 na výsledky českých žáků. V práci je dále analyzován vliv různých faktorů na výsledky studentů, například pohlaví, socio- ekonomický status, národnost nebo věk. Práce shrnuje důležitost vzdělávání jako indikátor vyspělosti státu. K výzkumu jsou využita data z šetření PISA (Programme for International Student Assessment). Projekt PISA představuje nejrozšířenější mezinárodní srovnávací výzkum v oblasti vzdělávání. Teoretická pasáž popisuje metody užívané při sběru dat. Tato práce také přináší kritický pohled na testování žáků, které se stává v posledních letech poměrně kontroverzním tématem. K empirické části je využíván datový soubor z let 2003, 2006, 2009 a 2012, podle nějž je sestaven model s tzv. pooled cross section. Analýza potvrzuje genderovou a socio-ekonomickou nerovnost ve výsledcích žáků. Empirický rozbor ukazuje, že pro určení úspěšnosti školské reformy je třeba dlouhý časový horizont, který zatím není k dispozici. Práce tedy přináší průřez tématy o vzdělávacích systémech, srovnávacích měření a faktorech, jež ovlivňují výsledky studentů. Toto pojetí může sloužit jako návrh pro budoucí analýzy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis is aimed at the effect of the educational reform, carried out in 2004, on the performance of Czech students. Moreover, the thesis analyses the impact of factors such as for instance sex, economic and social status, nationality, age on the results of Czech schoolchildren. The thesis deals with the importance of education as an indicator of level of development of a state. For the purposes of the research about educational system the thesis uses data from a survey PISA (Programme for International Student Assessment). The PISA is the best-known international comparative survey for the evaluation of the standard of an educational system of a country. The theoretical part of the thesis gives information about the methodology used during the data collection. The thesis also describes a critical perspective on the assessment, which is considered a controversial topic nowadays. In order to measure the impact of the reform the empirical research works with a pooled cross section containing data from 2003, 2006, 2009 and 2012. According to the thesis inquiry performances of pupils are influenced by sex as well as by social and economic status. However, due to a lack of time periods, the analysis fails to measure the effectiveness of the educational reform. The thesis is concerned with themes such as an...