Microclimate in classrooms and lecture halls throughout the year and its impact on health and focus of students
Mikroklimatické podmínky v učebnách a přednáškových sálech v průběhu roku a jejich vliv na zdraví a pozornost studentů
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80340Identifiers
Study Information System: 159712
Collections
- Kvalifikační práce [20134]
Author
Advisor
Referee
Mašková, Ludmila
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Environmental Protection
Department
Institute for Environmental Studies
Date of defense
14. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
teplota, vlhkost, osvětlení, oxid uhličitýKeywords (English)
temperature, humidity, illumination, carbon dioxideExistuje čím dál tím více důkazů, že tepelný komfort, intenzita osvětlení a koncentrace CO2 může mít významný vliv na pozornost a produktivitu. Měřili jsme mikroklima (teplotu, relativní vlhkost, intenzitu osvětlení a koncentraci oxidu uhličitého) v 7 různých přednáškových místnostech v průběhu roku. Nezaznamenali jsme žádné extrémní hodnoty, ale u podstatného množství lekcí nebyly podmínky ideální. Z 68 sledovaných lekcí byl u 2 medián teploty nižší než 19řC a u 13 lekcí byl vyšší než 24 řC, tedy mimo doporučené hodnoty. Bylo zaznamenáno, že si studenti oblékají extra oblečení nebo naopak otevírají okna, což dále podporuje teorii, že teplotní podmínky nebyly optimální. Koncentrace CO2 nebyly optimální zejména v zimě, kdy 26 ze 39 lekcí měly medián koncentrací CO2 nad 1000 ppm, což je dle ASHRAE (American Society of Heating Refrigerating and Air-conditioning Engineers) indikátor nedostatečné ventilace. Medián pro všechny měřené lekce z obou semestrů byl 1060 ppm. Otevírání oken spolehlivě snižuje koncentraci oxidu uhličitého, ale dost často k tomu dochází příliš pozdě. Je dost pravděpodobné, že pokud by se jednalo o proaktivní zvyk, koncentrace CO2 by se držely na významně nižších hodnotách. Intenzita světla byla také shledána jako nedostatečná, ale zde je těžké utvářet jakékoliv závěry, protože senzor u...
There is a growing evidence that thermal comfort, light levels and carbon dioxide concentration can have significant impact on alertness and performance. We have documented microclimate (temperature, relative humidity, light intensity level and CO2 concentration) in 7 different lecture rooms throughout the year. We have not measured any extreme conditions but on significant amount of lectures the microclimate conditions were not optimal. Out of 68 measured lectures 2 had median temperature below 19 řC and 13 lectures over 24 řC, i.e. out of the recommended values. On the cold lectures, students were observed to wear jackets and on the hot ones students were frequently opening windows which also suggest that the thermal conditions were suboptimal.. CO2 concentrations were suboptimal mostly in winter, when 26 out of 39 lectures had median CO2 levels above 1000 ppm which is, according to ASHRAE (American Society of Heating Refrigerating and Air-conditioning Engineers), an indicator for inadequate ventilation. Median CO2 level for all lectures from both semesters was 1060 ppm. Even though window opening effectively lowers CO2 concentrations, we found it to be as mostly a reactive behavior. It is very likely that if it would be done proactively, especially CO2 levels could be kept significantly lower. Light...