Filmová výchova v základním uměleckém vzdělávání
Film Education as a part of Basic Art Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80276Identifikátory
SIS: 165197
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čeněk, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
17. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
filmová výchova, filmová a audiovizuální výchova, formální vzdělávání, pedagogové základních uměleckých škol, Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání, základní umělecké vzdělávání, základní umělecká školaKlíčová slova (anglicky)
film education, film and audiovisual education, formal education, pedagogues of primary art schools, General Educational Programme for Primary Art Education, primary art education, primary art schoolZájem o dění v oblasti filmové a audiovizuální výchovy ve formálním vzdělávání se dosud soustředil především na základní školy a gymnázia, a to především díky přítomnosti předmětu Filmová/audiovizuální výchova v příslušných rámcových vzdělávacích programech. Zcela stranou zájmu se však dosud nacházelo dění na základních uměleckých školách, kde lze v některých případech již poměrně dlouhou dobu sledovat velmi zajímavé počiny v rámci filmové a audiovizuální tvorby, které vznikají především v rámci výtvarného oboru. Cílem této práce bylo zmapovat tuto problematiku, podrobněji nahlédnout do reality základních uměleckých škol, poznat motivace pedagogů, kteří se ve výuce na základních uměleckých školách zabývají filmovým médiem a sledovat, jak (a zda vůbec) se osobní zkušenost s filmem promítá do jejich pedagogického působení. I s ohledem na nedostatek jakýchkoli sekundárních pramenů bylo téma uchopeno skrze metodiky známé z oblasti sociologie. Ve třech fázích sociologického průzkumu, z nichž každá je popsána v jedné kapitole, byl proveden plošný kvantitativní výzkum, posléze byly kladeny otevřené doplňující otázky a nakonec byly s vybraným vzorkem respondentů vedeny osobní rozhovory. Tento výzkum tak dokázal nastínit, kdy se na českých základních uměleckých školách objevila filmová tvorba, jaké impulsy...
Due to the presence of the optional Film/audiovisual education subject in the Framework Educational Programme for Basic Education and Secondary General Education, the interest in film and audiovisual education in the Czech Republic has been so far focused on primary schools and grammar schools. No attention has been paid to primary art schools, where filmmaking practices have been continuously expanding for many years, especially during art lessons. The primary aim of this thesis is to chart the issue, to examine the reality of primary art schools in detail, to uncover the motivation of teachers to teach the filmmaking and to observe potential connections between personal experience of a viewer and teaching. Considering the lack of secondary sources the author of this thesis approached the research using a sociological methodology. The three-step-research involved a quantitative study in a form of a questionnaire survey, an additional questionnaire with open-ended questions and personal interviews with selected respondents. The research sketched out the history and development of filmmaking in Czech primary art schools, the impulses leading the teachers to start with the filmmaking at school and the particular forms of such filmmaking. Also certain obstacles and limits of filmmaking and film and...