Reflexe estetiky raného videoartu
Reflexion on the aesthetic of early videoart
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80142Identifiers
Study Information System: 167895
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Ševčík, Miloš
Referee
Jarošová, Helena
Kubalík, Štěpán
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
19. 11. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
estetika, dadaismus, feminismus, film, Fluxus, gesamtkunstwerk, médium, recepce, temporalita, umění, videoart, zobrazeníKeywords (English)
Aesthetic, Art, Dadaism, Depiction, Feminism, Film, Fluxus, Gesamtkunstwerk, Medium, Reception, Temporality, Video ArtTato rigorózní práce se zabývá raným videoartem, tedy videoartem šedesátých a sedmdesátých let dvacátého století, a to ze čtyř pohledů: první kapitola práce zkoumá uměleckou a technologickou genezi videoartu; kapitola druhá se zabývá uměnovědným rozborem videoartu, na jehož základě je definován vztah videoartu k ostatním uměleckým druhům, zejména k filmu a výtvarnému umění, a dále analyzovány vlastnosti videa jakožto média; třetí kapitola pojednává o divácké recepci, modu zobrazení a estetických vlastnostech videoartu, demonstrovaných na příkladech konkrétních uměleckých děl; speciální pozornost je v této kapitole věnována temporalitě videoartu; závěrečná kapitola práce se věnuje feministickému videoartu, jehož úkolem bylo přispět k emancipaci ženy ve společnosti. Cílem práce je předložit komplexní přehled raného videoartu s těžištěm v jeho umělecko-estetických vlastnostech. V našem zkoumání se opíráme nejen o platné estetické, filosofické a uměnovědné teorie, ale také o analýzu konkrétních uměleckých děl, dokumentovaných v obsáhlé obrazové příloze.
This doctoral thesis treats of the early video art of the 1960s and 70s from four points of view: in chapter one the artistic and technological genesis of video art is analyzed; chapter two is dedicated to a scholarly analysis of video art on whose basis the relation of video art to other arts is determined (especially film and fine art), the chapter, furthermore, examines the properties of video as a medium; chapter three deals with the reception of video art by the audience, its mode of depiction and aesthetic properties which are demonstrated on specific examples; special attention is focused on temporality of video art; the final chapter is dedicated to feminist video art whose task it was to help emancipate women. The aim of the thesis is to present a comprehensive overview of early video art with emphasis on its artistic and aesthetic properties. The thesis does not merely rest on valid scholarly theories - it also analyzes specific art pieces which are documented in an extensive graphic appendix.