Zobrazit minimální záznam

Running away from and towards form: About form and matter in the works of Witold Gombrowicz and Bruno Schulz
dc.contributor.advisorBenešová, Michala
dc.creatorBlažková, Hana
dc.date.accessioned2017-06-01T18:36:19Z
dc.date.available2017-06-01T18:36:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/80123
dc.description.abstractWitold Gombrowicz a Bruno Schulz - dva polští autoři, kteří začali tvořit mezi světovými válkami a jejichž jména bývají skloňována jako vrcholné příklady polské avantgardy. Hlavním tématem práce je jejich vztah k formě a látce, které jsou zároveň ústředním tématem jejich tvorby. Schulz popisuje svět jako neustálý pohyb - látka opouští své formy a znovu přebírá jiné, všechno bují, rozpadá se a znovu se formuje. Gombrowicz toto téma pojímá spíše psychologicko-společensky - formu využívá k reflexi mezilidských vztahů, k pojmenování společenských nešvarů a k utváření vlastního já. Práce je rozdělena do dvou částí - Analýza a Syntéza. Analýza se zabývá detailním rozborem motivů absolutní dívky a návratů v čase. Rozpracovává tyto obrazy v jejich explicitní podobě, jak je nalezneme v Gombrowiczově Ferdydurce a Schulzových povídkách Jaro a Penzista, následně je demaskuje v dalších dílech autorů. V Syntéze se spolu s pojmem tvůrčí práce objevuje teze, že Schulzem a Gombrowiczem vytvořené postavy jsou postavami nezvykle aktivními - to ony jsou původci neustálého rozvolňování a formování světa. Závěrečná kapitola Analýza, syntéza - svět pulsující se věnuje hledání světa nezformovaného, nepoznamenaného formou, jeho rytmu či pulsu.cs_CZ
dc.description.abstractWitold Gombrowicz and Bruno Schulz - two Polish authors of the decades between the two world wars - are regarded as prime examples of the Polish avant-garde. The main focus of this thesis, as well as of the work of these two authors, is their approach to form and matter. Schulz describes a world in motion, where matter loses its original form and gains another, everything flourishes, disintegrates and forms again. Gombrowicz's approach is rather socio-psychological, he uses form to reflect on human relations, societal flaws and the creation of a person's identity. The thesis is divided into two parts - "Analysis" and "Synthesis". The Analysis offers a detailed study of the themes of "the absolute girl" and "travel back in time". In this part, I analyze these two motifs as they appear in Gombrowicz's "Ferdydurke" and Schulz's short stories "Spring" and "A Pensioner" as well as in other works by these authors. In Synthesis I argue that both Schulz and Gombrowicz created extraordinarily active literary characters - it is them who cause the disintegration and formation of the world. The final chapter of this thesis called "Analysis and Synthesis and the Beating World" searches for a world not limited by form - its pulse, or rhythm.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectBruno Schulzcs_CZ
dc.subjectWitold Gombrowiczcs_CZ
dc.subjectpolská meziválečná literaturacs_CZ
dc.subjectformacs_CZ
dc.subjectlátkacs_CZ
dc.subjectBruno Schulzen_US
dc.subjectWitold Gombrowiczen_US
dc.subjectpolish literature of the interwar perioden_US
dc.subjectformen_US
dc.subjectmatteren_US
dc.titleÚprk před formou a za formou čili O formě a látce v díle Witolda Gombrowicze a Bruna Schulzecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-14
dc.description.departmentDepartment of Central European Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra středoevropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId165779
dc.title.translatedRunning away from and towards form: About form and matter in the works of Witold Gombrowicz and Bruno Schulzen_US
dc.contributor.refereeGál, Eugen
dc.identifier.aleph002109322
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStředoevropská studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCentral European Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra středoevropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Central European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csStředoevropská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCentral European Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csWitold Gombrowicz a Bruno Schulz - dva polští autoři, kteří začali tvořit mezi světovými válkami a jejichž jména bývají skloňována jako vrcholné příklady polské avantgardy. Hlavním tématem práce je jejich vztah k formě a látce, které jsou zároveň ústředním tématem jejich tvorby. Schulz popisuje svět jako neustálý pohyb - látka opouští své formy a znovu přebírá jiné, všechno bují, rozpadá se a znovu se formuje. Gombrowicz toto téma pojímá spíše psychologicko-společensky - formu využívá k reflexi mezilidských vztahů, k pojmenování společenských nešvarů a k utváření vlastního já. Práce je rozdělena do dvou částí - Analýza a Syntéza. Analýza se zabývá detailním rozborem motivů absolutní dívky a návratů v čase. Rozpracovává tyto obrazy v jejich explicitní podobě, jak je nalezneme v Gombrowiczově Ferdydurce a Schulzových povídkách Jaro a Penzista, následně je demaskuje v dalších dílech autorů. V Syntéze se spolu s pojmem tvůrčí práce objevuje teze, že Schulzem a Gombrowiczem vytvořené postavy jsou postavami nezvykle aktivními - to ony jsou původci neustálého rozvolňování a formování světa. Závěrečná kapitola Analýza, syntéza - svět pulsující se věnuje hledání světa nezformovaného, nepoznamenaného formou, jeho rytmu či pulsu.cs_CZ
uk.abstract.enWitold Gombrowicz and Bruno Schulz - two Polish authors of the decades between the two world wars - are regarded as prime examples of the Polish avant-garde. The main focus of this thesis, as well as of the work of these two authors, is their approach to form and matter. Schulz describes a world in motion, where matter loses its original form and gains another, everything flourishes, disintegrates and forms again. Gombrowicz's approach is rather socio-psychological, he uses form to reflect on human relations, societal flaws and the creation of a person's identity. The thesis is divided into two parts - "Analysis" and "Synthesis". The Analysis offers a detailed study of the themes of "the absolute girl" and "travel back in time". In this part, I analyze these two motifs as they appear in Gombrowicz's "Ferdydurke" and Schulz's short stories "Spring" and "A Pensioner" as well as in other works by these authors. In Synthesis I argue that both Schulz and Gombrowicz created extraordinarily active literary characters - it is them who cause the disintegration and formation of the world. The final chapter of this thesis called "Analysis and Synthesis and the Beating World" searches for a world not limited by form - its pulse, or rhythm.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra středoevropských studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990021093220106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV