dc.contributor.advisor | Benešová, Michala | |
dc.creator | Blažková, Hana | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T18:36:19Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T18:36:19Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/80123 | |
dc.description.abstract | Witold Gombrowicz a Bruno Schulz - dva polští autoři, kteří začali tvořit mezi světovými válkami a jejichž jména bývají skloňována jako vrcholné příklady polské avantgardy. Hlavním tématem práce je jejich vztah k formě a látce, které jsou zároveň ústředním tématem jejich tvorby. Schulz popisuje svět jako neustálý pohyb - látka opouští své formy a znovu přebírá jiné, všechno bují, rozpadá se a znovu se formuje. Gombrowicz toto téma pojímá spíše psychologicko-společensky - formu využívá k reflexi mezilidských vztahů, k pojmenování společenských nešvarů a k utváření vlastního já. Práce je rozdělena do dvou částí - Analýza a Syntéza. Analýza se zabývá detailním rozborem motivů absolutní dívky a návratů v čase. Rozpracovává tyto obrazy v jejich explicitní podobě, jak je nalezneme v Gombrowiczově Ferdydurce a Schulzových povídkách Jaro a Penzista, následně je demaskuje v dalších dílech autorů. V Syntéze se spolu s pojmem tvůrčí práce objevuje teze, že Schulzem a Gombrowiczem vytvořené postavy jsou postavami nezvykle aktivními - to ony jsou původci neustálého rozvolňování a formování světa. Závěrečná kapitola Analýza, syntéza - svět pulsující se věnuje hledání světa nezformovaného, nepoznamenaného formou, jeho rytmu či pulsu. | cs_CZ |
dc.description.abstract | Witold Gombrowicz and Bruno Schulz - two Polish authors of the decades between the two world wars - are regarded as prime examples of the Polish avant-garde. The main focus of this thesis, as well as of the work of these two authors, is their approach to form and matter. Schulz describes a world in motion, where matter loses its original form and gains another, everything flourishes, disintegrates and forms again. Gombrowicz's approach is rather socio-psychological, he uses form to reflect on human relations, societal flaws and the creation of a person's identity. The thesis is divided into two parts - "Analysis" and "Synthesis". The Analysis offers a detailed study of the themes of "the absolute girl" and "travel back in time". In this part, I analyze these two motifs as they appear in Gombrowicz's "Ferdydurke" and Schulz's short stories "Spring" and "A Pensioner" as well as in other works by these authors. In Synthesis I argue that both Schulz and Gombrowicz created extraordinarily active literary characters - it is them who cause the disintegration and formation of the world. The final chapter of this thesis called "Analysis and Synthesis and the Beating World" searches for a world not limited by form - its pulse, or rhythm. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Bruno Schulz | cs_CZ |
dc.subject | Witold Gombrowicz | cs_CZ |
dc.subject | polská meziválečná literatura | cs_CZ |
dc.subject | forma | cs_CZ |
dc.subject | látka | cs_CZ |
dc.subject | Bruno Schulz | en_US |
dc.subject | Witold Gombrowicz | en_US |
dc.subject | polish literature of the interwar period | en_US |
dc.subject | form | en_US |
dc.subject | matter | en_US |
dc.title | Úprk před formou a za formou čili O formě a látce v díle Witolda Gombrowicze a Bruna Schulze | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-09-14 | |
dc.description.department | Department of Central European Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra středoevropských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 165779 | |
dc.title.translated | Running away from and towards form: About form and matter in the works of Witold Gombrowicz and Bruno Schulz | en_US |
dc.contributor.referee | Gál, Eugen | |
dc.identifier.aleph | 002109322 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Středoevropská studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Central European Studies | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra středoevropských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Central European Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Středoevropská studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Central European Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Witold Gombrowicz a Bruno Schulz - dva polští autoři, kteří začali tvořit mezi světovými válkami a jejichž jména bývají skloňována jako vrcholné příklady polské avantgardy. Hlavním tématem práce je jejich vztah k formě a látce, které jsou zároveň ústředním tématem jejich tvorby. Schulz popisuje svět jako neustálý pohyb - látka opouští své formy a znovu přebírá jiné, všechno bují, rozpadá se a znovu se formuje. Gombrowicz toto téma pojímá spíše psychologicko-společensky - formu využívá k reflexi mezilidských vztahů, k pojmenování společenských nešvarů a k utváření vlastního já. Práce je rozdělena do dvou částí - Analýza a Syntéza. Analýza se zabývá detailním rozborem motivů absolutní dívky a návratů v čase. Rozpracovává tyto obrazy v jejich explicitní podobě, jak je nalezneme v Gombrowiczově Ferdydurce a Schulzových povídkách Jaro a Penzista, následně je demaskuje v dalších dílech autorů. V Syntéze se spolu s pojmem tvůrčí práce objevuje teze, že Schulzem a Gombrowiczem vytvořené postavy jsou postavami nezvykle aktivními - to ony jsou původci neustálého rozvolňování a formování světa. Závěrečná kapitola Analýza, syntéza - svět pulsující se věnuje hledání světa nezformovaného, nepoznamenaného formou, jeho rytmu či pulsu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Witold Gombrowicz and Bruno Schulz - two Polish authors of the decades between the two world wars - are regarded as prime examples of the Polish avant-garde. The main focus of this thesis, as well as of the work of these two authors, is their approach to form and matter. Schulz describes a world in motion, where matter loses its original form and gains another, everything flourishes, disintegrates and forms again. Gombrowicz's approach is rather socio-psychological, he uses form to reflect on human relations, societal flaws and the creation of a person's identity. The thesis is divided into two parts - "Analysis" and "Synthesis". The Analysis offers a detailed study of the themes of "the absolute girl" and "travel back in time". In this part, I analyze these two motifs as they appear in Gombrowicz's "Ferdydurke" and Schulz's short stories "Spring" and "A Pensioner" as well as in other works by these authors. In Synthesis I argue that both Schulz and Gombrowicz created extraordinarily active literary characters - it is them who cause the disintegration and formation of the world. The final chapter of this thesis called "Analysis and Synthesis and the Beating World" searches for a world not limited by form - its pulse, or rhythm. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra středoevropských studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021093220106986 | |