Úprk před formou a za formou čili O formě a látce v díle Witolda Gombrowicze a Bruna Schulze
Running away from and towards form: About form and matter in the works of Witold Gombrowicz and Bruno Schulz
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80123Identifiers
Study Information System: 165779
CU Caralogue: 990021093220106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Gál, Eugen
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Central European Studies
Department
Department of Central European Studies
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Bruno Schulz, Witold Gombrowicz, polská meziválečná literatura, forma, látkaKeywords (English)
Bruno Schulz, Witold Gombrowicz, polish literature of the interwar period, form, matterWitold Gombrowicz a Bruno Schulz - dva polští autoři, kteří začali tvořit mezi světovými válkami a jejichž jména bývají skloňována jako vrcholné příklady polské avantgardy. Hlavním tématem práce je jejich vztah k formě a látce, které jsou zároveň ústředním tématem jejich tvorby. Schulz popisuje svět jako neustálý pohyb - látka opouští své formy a znovu přebírá jiné, všechno bují, rozpadá se a znovu se formuje. Gombrowicz toto téma pojímá spíše psychologicko-společensky - formu využívá k reflexi mezilidských vztahů, k pojmenování společenských nešvarů a k utváření vlastního já. Práce je rozdělena do dvou částí - Analýza a Syntéza. Analýza se zabývá detailním rozborem motivů absolutní dívky a návratů v čase. Rozpracovává tyto obrazy v jejich explicitní podobě, jak je nalezneme v Gombrowiczově Ferdydurce a Schulzových povídkách Jaro a Penzista, následně je demaskuje v dalších dílech autorů. V Syntéze se spolu s pojmem tvůrčí práce objevuje teze, že Schulzem a Gombrowiczem vytvořené postavy jsou postavami nezvykle aktivními - to ony jsou původci neustálého rozvolňování a formování světa. Závěrečná kapitola Analýza, syntéza - svět pulsující se věnuje hledání světa nezformovaného, nepoznamenaného formou, jeho rytmu či pulsu.
Witold Gombrowicz and Bruno Schulz - two Polish authors of the decades between the two world wars - are regarded as prime examples of the Polish avant-garde. The main focus of this thesis, as well as of the work of these two authors, is their approach to form and matter. Schulz describes a world in motion, where matter loses its original form and gains another, everything flourishes, disintegrates and forms again. Gombrowicz's approach is rather socio-psychological, he uses form to reflect on human relations, societal flaws and the creation of a person's identity. The thesis is divided into two parts - "Analysis" and "Synthesis". The Analysis offers a detailed study of the themes of "the absolute girl" and "travel back in time". In this part, I analyze these two motifs as they appear in Gombrowicz's "Ferdydurke" and Schulz's short stories "Spring" and "A Pensioner" as well as in other works by these authors. In Synthesis I argue that both Schulz and Gombrowicz created extraordinarily active literary characters - it is them who cause the disintegration and formation of the world. The final chapter of this thesis called "Analysis and Synthesis and the Beating World" searches for a world not limited by form - its pulse, or rhythm.