Vnější a vnitřní faktory utváření obrazu Sovětského svazu v meziválečném Československu
External and internal factors of Soviet Union image creation in interwar Czechoslovakia
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80038Identifiers
Study Information System: 103421
CU Caralogue: 990020971960106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Jančík, Drahomír
Křesťan, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Modern Economic and Social History
Department
Institute of Economic and Social History
Date of defense
23. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Československo, Sovětský svaz, meziválečná propaganda, československá levice, Spolek přátel SSSR, Všesvazová společnost pro kulturní styky se zahraničím (VOKS), InturistKeywords (English)
Czechoslovakia, Soviet Union, interwar propaganda, Czechoslovak left, Friends of Soviet Union association, All-Union Society for Cultural Relations with Foreign Countries (VOKS), IntouristJan Lomíček Disertační práce Vnější a vnitřní faktory utváření obrazu Sovětského svazu v meziválečném Československu Abstrakt Disertační práce rozebírá na základě tuzemských i zahraničních archivních pramenů a dobových sovětik nejrelevantnější vnější a vnitřní faktory utváření pozitivního obrazu Sovětského svazu v očích meziválečné československé veřejnosti. Na jedné straně tak stály mechanismy, kterými na československé recipienty působila sovětská propaganda. Mezi ty lze řadit propagandistický obraz SSSR, který vznikal takřka na míru československých sympatizantů - obrazová periodika, zahraniční vysílání na přání posluchačů ap. Zárověň s tím československá veřejnost přebírala i motivy, kterými sovětská strana tematizovala tamní realitu, mezi které patřily kategorie práce - vzdělání - rovnoprávnost - emancipace - svoboda - nové vs. staré - civilizace - rozvoj - růst. Vedle klasických propagandistických prostředků používal sovětský stát k potvrzení idealizovaného obrazu SSSR i zahraničních návštěv cizinců na svém území. Přístup k československým občanům v tomto směru nebyl odlišný, relativního zlepšení dosáhl po vzniku sovětské státní cestovní kanceláře Inturist, která měla po svém založení péči o cizince v gesci. Meziválečná turistika do SSSR však nikdy nedosáhla masového měřítka, což bylo způsobeno...
Jan Lomíček Doctoral thesis External and internal factors of Soviet Union image creation in interwar Czechoslovakia Abstract The doctoral thesis uses both Czechoslovak and foreign archival sources and period sovietica to analyse the most relevant inner and outer factors influencing the creation of a positive image of the Soviet Union in the eyes of interwar Czechoslovak public. On one hand, there were various mechanisms used by the Soviet propaganda. Here we can mention propagandist image of the USSR which was created according to Czechoslovak sympathizers' needs - pictorial periodicals, foreign broadcasting meeting listeners' demands etc. At the same time, the Czechoslovak public adopted the identical categories that were used by the Soviet side to describe the reality, such as work - education - equality - emancipation - freedom - new versus old - civilization - development - growth. Besides common propagandist means the USSR used also the foreigners' visits to confirm its idealized image. The approach to Czechoslovak citizens was improved after the Soviet travel agency Inturist had been launched. This agency should take care of the foreign visitors. However, the interwar travels to the USSR were not too common and frequent, which was caused both by the Soviet byrocracy and costs of such trips. The...