Autoevaluace na středních školách
Self-evaluation in Secondary Schools
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80034Identifikátory
SIS: 102549
Katalog UK: 990020942260106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chvál, Martin
Němcová, Jitka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Autoevaluace, vlastní hodnocení školy, zvyšování kvality, profesní rozvoj, profesní společenství učitelů, učitelská spolupráce, učící se organizaceKlíčová slova (anglicky)
Self-evaluation, school's self-evaluation, quality improvement, professional development, Professional Learning Community, teachers&apos, cooperation, Learning OrganizationAUTOEVALUACE NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH Abstrakt Disertační práce je zaměřena na autoevaluaci - vlastní hodnocení škol - na středních školách v České republice s důrazem na vznik a rozvoj profesních společenství učitelů a budování škol jako učících se organizací. Prostřednictvím studia české a zahraniční literatury je popsán aktuální stav bádání v oblasti autoevaluace, samostatně provedené empirické šetření pak pomohlo zjistit reálný stav v jejím provádění na našich středních školách. Autoevaluace - vlastní hodnocení škol - je v práci chápána jako podmínka dalšího rozvoje školy, zvyšování kvality učitelského sboru a veškeré činnosti školy tak, aby tato byla schopna co nejlépe reflektovat potřeby trhu a sociálních partnerů. Smyslem je, aby si škola sama vyhodnotila svoji situaci, definovala si své vlastní problémy a nacházela cesty k jejich řešení - cíleně zkvalitňovala sama sebe zevnitř. Práce ukazuje řadu přístupů, přínosů i úskalí, které současný stav autoevaluace - vlastního hodnocení - přináší. V první části jsou vymezeny základní pojmy, popsány systémy řízení kvality využívané ve výchovně vzdělávacím procesu a legislativní rámec provádění autoevaluace na středních školách. Nosnou část pak tvoří souhrn aktuálních poznatků a popis nových iniciativ řešících koncepci "profesních společenství učitelů" a "učící se...
SELF-EVALUATION IN SECONDARY SCHOOLS Abstract The dissertation thesis focuses on self-evaluation - self-evaluation of schools - in secondary schools in the Czech Republic with an emphasis on creation and development of professional community of teachers and creation of schools as Learning Organizations. The current state of research in the field of self-evaluation is described by the study of Czech and foreign literature. Self-conducted empirical investigation helped to determine the real state of its implementation in our secondary schools. In the framework of the thesis, self-evaluation is understood as a condition for further development of the school, improvement of the quality of teachers and all school activities; so that the school would be able to best reflect the needs of the market and its social partners. The purpose is to allow the school itself to assess its situation, to define its own problems and to find solutions - to find self-improvements. The thesis introduces a variety of approaches, benefits and difficulties that the current state of self-evaluation causes. The first part defines basic concepts, describes quality management systems used in educational process and legislative framework for the implementation of self-evaluation in secondary schools. Supporting part comprises a summary of...
